15 januari 2020

Mobiliteit op het platteland (1)

Er gaat veel aandacht uit naar stedelijke bereikbaarheid, het oplossen van (fiets)files en het overvolle openbaar vervoer in de Randstad. In Molenlanden kampen we met hele andere uitdagingen. 

  • Voorzieningen komen steeds meer centraal in steden, daardoor worden afstanden voor plattelandsbewoners tot zorg, onderwijs en werk groter terwijl het openbaar vervoer verschraalt.
  • Hier hebben we buslijnen met 5 instappers per dag, bussen die 4x per dag rijden en verder alleen als je van tevoren belt, de belbus.  Onrendabel en niet gebruiksvriendelijk.
  • Ons gebied heeft de grootste autodichtheid van Zuid-Holland (maar ook hier staat een groot deel van de auto’s de langste tijd stil)
  • Veel mensen vinden de nieuwe systemen van belbussen en deelvervoer moeilijk te begrijpen. 

Een andere constatering is dat de hoofdlijnen steeds meer in trek zijn, de Merwede-Linge-lijn en snelbuzz 388 zitten regelmatig overvol.  

Ook in ons uitgestrekte gebied zijn mensen die proberen (gedeeltelijk) zonder auto te reizen, auto's onderling delen. Er wordt veel gefietst en ook gecarpooled.

Met deze constateringen moeten we met elkaar op zoek naar oplossingen voor ònze mobiliteitsvraagstukken. Het is goed om dat in samenhang met bereikbaarheid en leefbaarheid op te pakken. Laten we Out-of-the-box te denken, moed en wat durf tonen, goed luisteren en ‘gewoon dingen uitproberen’. 

Wordt vervolgd... 

(ideeën? neem gerust contact op met Jonette Korevaar)

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.