14 februari 2022

Werkbezoek: Damen Shipyards, goede bereikbaarheid nodig voor behoud werkgelegenheid

Op 11 februari brachten Wout de Jong, Kees Kortleve, Teunis-Jacob Slob en Jan Arie Koorevaar van CDA Molenlanden en Joost van der Geest en Janneke van Oversteeg van CDA Gorinchem een gezamenlijk werkbezoek aan Damen Shipyards in Gorinchem waar ze spraken met Jan-Wim Dekker, Chief Commercial Officer.

Schepen en dataplatforms bouwen

Wie denkt aan Damen denkt aan schepen bouwen. En dat wordt zeker gedaan op onder andere de Gorinchemse locatie. Er werken wereldwijd 12.000 mensen voor Damen Shipyards waarvan 1.200 in Gorinchem. Het bedrijf dat sinds 1972 haar vestiging in Gorinchem heeft doet veel meer dan het bouwen van schepen en het bieden van werkgelegenheid. Jan-Wim Dekker: ‘De schepen die we bouwen kunnen we slimmer maken met duizenden sensoren. De data die we generen levert onze klanten inzicht op in bijvoorbeeld brandstofgebruik waardoor ze zorgvuldiger en zuiniger kunnen opereren’. Dit digitale platform dat Damen ‘connected vessels’ noemt is een voorbeeld hoe innovatie wordt ingezet voor verduurzaming van de scheepvaartsector. Dekker: ‘En naast het verwerken van staal in schepen, leveren we dus steeds meer diensten aan steeds meer klanten die ook van dit dataplatform gebruik willen maken’.

De naam ‘Damen’ prijkt niet alleen op de gevel van de kantoren op Avelingen, maar ook in uitingen langs menig sportveld of evenement. Dekker: ‘lokale betrokkenheid  is ontzettend belangrijk voor het familie en de Damen groep. De familie is geworteld hier, heeft net als vele van onze werknemers hier het sociale leven en daarin investeren we dus ook.’ Naast goed voor de verenigingen, maakt het bedrijf veel gebruik van andere ondernemers uit de buurt. Van toeleverancier voor de schepen tot de bakker en het taxibedrijf. Zo zorgen we goed voor elkaar’.

Bereikbaarheid echt een probleem

In de Gorinchemse multinational heerst een familiecultuur. Dekker: ‘De cultuur in ons bedrijf is gevormd door Alblasserwaardse waarden; hardwerkend, gezagsgetrouw en ondernemend. En Alblasserwaarders durven er op uit te trekken naar het buitenland om mooie dingen te doen’.
‘Naast dat er verschillende werknemers in Molenlanden en Gorinchem wonen komen werknemers vanwege de centrale ligging graag naar Damen’, zegt Jan-Wim Dekker die zelf in Giessen-Oudekerk woont. ‘Maar de bereikbaarheid is echt een probleem. De onvoorspelbaarheid is een issue voor onze mensen. Kan ik mijn kind op tijd van de crèche halen als ik om 5 uur vertrek. Met de verbreding van de A27 en hopelijk ook op de A15 is er een oplossing in zicht, maar dan moeten we nog een paar jaar door de verbouwing heen.’,, besluit Dekker. De CDA-delegatie zegt toe, zich in te spannen voor een betere regio-bereikbaarheid.

Aansluitend bezocht de delegatie de scheepswerf om enkele innovaties, waaronder elektrisch aangedreven schepen, te bewonderen.