12 oktober 2019

Werken aan een samenleving met respect en fatsoen

Bij alles wat we als CDA doen, willen vooral dat mensen sámenleven, respect hebben voor elkaar. Vloeken en uitschelden zijn niet bepaald uitingen van respect, daarom vonden wij het logisch om tijdens de behandeling van de APV in de gemeenteraad op 1 oktober het vloekverbod uit te breiden met een verbod op het uitschelden van hulpverleners. Ondertussen heeft het verbod door allerlei geluiden in de gemeenteraad en in de pers het tegenovergestelde bereikt. Ipv respect, heeft het juist geleid tot verwijdering, tot polarisering.

Het verbod is vooral bedoeld als een moreel appel. Het geeft aan wat voor gemeente we willen zijn. De bedoeling is zeker niet om mensen te beperken in hun vrijheid van meningsuiting, wij vinden juist dat iedereen met respect en fatsoen met elkaar en naast elkaar kan leven in Molenlanden. Dat is nu nog best wel het geval, maar is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt.

Dat juist deze maatregel om respect voor elkaar onder de aandacht te brengen, mede door het te scherp stellen door diverse raadsleden en pers op dit moment juist het tegenovergestelde bereikt, is voor ons een pijnlijke conclusie.

Hadden we het anders moeten doen? Wellicht......