28 oktober 2020

Woonvisie, CDA bezorgd over toekomstige plannen

Molenlanden heeft een prachtige nieuwe woonvisie. De visie is breed, gaat niet alleen over woningaantallen, maar ook over duurzaamheid, zorgen voor elkaar, andere woonvormen en de woonomgeving.

Een ander mooi punt is de nadruk op de kernen. Het besef dat een woongemeenschap een dorp of kern is en geen hele gemeente. De kernen staan centraal!  Wonen is belangrijk, dat geven onze inwoners ook steeds aan. We waren daardoor extra verbaasd dat de klankbordgroepen en de visie van de dorpen zelf niet meegenomen zijn in de woonvisie. Diverse dorpsberaden uitten hun zorgen en geven aan wel betrokken te willen worden.

De woonvisie voldoet voor nu eigenlijk prima, er kan gebouwd worden, de plannen liggen allemaal al klaar op de plank. Dat is nu net ook het probleem...... We willen ook over 10 jaar kunnen bouwen en volgens deze visie kunnen er geen extra plannen bij komen. Hoewel de gevolgen nu dus nog niet zichtbaar zijn, hebben we in samenspraak met Maurits de Haan van de CDA statenfractie in Zuid-Holland gewerkt aan meer planruimte. Via een amendement met de SGP stellen we dat er 30% extra ruimte voor nieuwe plannen nodig is en we vragen een evaluatie na max 5 jaar om de ervaringen en inbreng uit de dorpen te kunnen vertalen naar een nieuwe evt aangepaste prognose. Het amendement is helaas niet aangenomen....

Het is al lastig om met voor initiatiefnemers om plannen in te dienen, om een paar woningen te bouwen. Wij denken dat dat de komende tijd niet makkelijker wordt. Kleine particuliere initiatieven zouden wat ons betreft veel flexibeler bejegend moeten worden.