Betrokken inwoners

Van participatie in de praktijk naar participatiebeleid

De gemeente werkt samen met verenigingen, kerken en andere maatschappelijke organisaties. In de komende tijd staan we voor de uitdaging om onze praktijk om te zetten in beleid: Participatiebeleid, beleid voor het meedoen van onze inwoners. Al lang kunnen dorpsraden, klankbordgroepen in onze dorpen aan de slag op een manier zoals ze zelf willen. Speeltuinen, verenigingsgebouwen en oranjeactiviteiten worden door onze inwoners zelf georganiseerd. Je zou kunnen zeggen: We hebben gelukkig heel veel ervaring met participatie.  Het gaat om een gemeente die constructief aansluit bij initiatieven, een gemeente die gevonden wordt door de inwoners.  Hoe maak je beleid waarin je vertrouwen en ruimte geeft aan initiatiefnemers? Dat is op zich al een dilemma...

Wanneer is dat beleid gelukt?

Als het beleid ruimte geeft:  Inwoners kunnen betrokken worden op veel verschillende manieren, dat is niet vooraf vastgelegd, er wordt aan gesloten waar de energie zit, de uitkomst zal niet altijd de uitkomst van de gemeente of van de raad zijn.

Uit ons verkiezingsprogramma:

Onze samenleving mag verwachten dat de gemeente graag meedenkt, durft los te laten en niet in de kramp schiet als het anders loopt...zo kan de kracht van de samenleving tot z'n recht komen.

Het resultaat:

In 2021 is het participatibeleid vastgesteld. Kern van het Molenlandse participatiebeleid is dat wij de behoeften, energie, kennis en kracht in onze samenleving willen ontmoeten, ondersteunen en benutten. Bij initiatieven van inwoners sluiten de gemeente constructief aan, en als de gemeente het initiatief neemt, worden onze inwoners betrokken. De basis is daarbij altijd het goede gesprek, wie het initiatief ook neemt. In het participatiebeleid staan acht beloften van waaruit de gemeente werkt, er is beschreven hoe inwoners kunnen meeweten, meedenken, meewerken en meebeslissen. Ook het eerder aangedragen "Right to Challenge" is onderdeel van de mogelijkeheden.

"Vrij baan voor vrijwilligers"

De regeldruk voor verenigingen wordt verminderd. Vrijwilligers krijgen jaarlijks een blijk van waardering en kunnen kosteloos een Verklaring Omtrent Gedrag krijgen.

­

"Iedereen doet mee"

Het CDA werkt aan een samenleving waarin iedereen meedoet. Dat kan zijn door werk, maar als dat moeilijk is, kan iemand ook wat betekenen voor anderen of de omgeving door vrijwilligerswerk te doen. Zeker ouderen die moeilijk aan het werk kunnen komen, zouden wij vrij willen stellen van sollicitatieplicht als zij vrijwilligerswerk doen. Een combinatie van werk en vrijwilligerswerk moet ook aantrekkelijker worden. Vrijwilligerswerk en betaald werk zijn voor de samenleving van even groot belang.