11 maart 2015

Aanpak onveilige provinciale wegen topprioriteit CDA

Eén op de vier verkeersslachtoffers valt op een provinciale weg. Voor het CDA Zuid-Holland is de maat vol en moet de provincie de komende jaren een inhaalslag maken bij de aanpak van onveilige locaties. Gerdien Bikker, CDA-kandidaat voor Provinciale Staten namens de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, zet zich hiervoor in. “Bijvoorbeeld hier in Oud-Alblas weet iedereen dat op de Peilmolenweg en Zijdeweg (N481) door de jaren heen opvallend veel ongelukken zijn gebeurd. Het is vreselijk voor betrokkenen, het CDA zal zich hard gaan maken voor een oplossing.”

Provinciale wegen behoren tot de meest onveilige wegen van Nederland. Hier gebeuren de meeste ongelukken. Slechts 6% van de Nederlandse wegen zijn provinciale wegen, maar hier vallen 25% van alle verkeersslachtoffers. In een recent gepubliceerd onderzoek van de ANBW zijn deze locaties op een rij gezet. Gerdien Bikker hierover: “Ook de N481 kwam uit het ANWB-onderzoek naar voren. De lokale CDA-fractie in Molenwaard heeft in het verleden ook al meerdere keren aandacht gevraagd voor de veiligheid op deze weg. Met dit rapport in de hand kunnen we de aanpak van de onveilige locaties echt op de politieke agenda zetten. We moeten ons voordeel hier mee doen.”

Om de gevaarlijke situatie op de N481 te benadrukken heeft Gerdien Bikker samen met CDA-raadslid Mark den Boer ter plaatse een rode vlag neergezet, van oudsher het teken van gevaar. “Het CDA wil dat iedereen veilig thuis komt. Het plotselinge verlies van een dierbare, ernstige verwondingen of invaliditeit hebben grote impact op mensen en hun omgeving. Daarom vestigen wij de aandacht op de onveilige verkeerssituaties in de regio. Wegkijken is geen optie, actie ondernemen wel.”