11 juni 2014

CDA wil maximale ruimte voor PGB bij Wmo en jeugdzorg

CDA Molenwaard wil dat de wettelijke ruimte voor het verstrekken van een persoonsgebonden budget (PGB) voor Wmo- en jeugdzorg maximaal wordt benut. Die oproep deed CDA-raadslid Mark den Boer gisterenavond bij de behandeling van het Uitvoeringsdocument sociaal domein in de gemeenteraad.

Mark den Boer: "Er is in Den Haag en ook lokaal gestreden voor het behoud van het PGB. Wij zijn blij dat die mogelijkheid nu ook in de plannen is uitgewerkt. Maar het CDA is niet tevreden over de manier waarop. Er wordt voor zorgvragers namelijk een hele rij aan voorwaarden gesteld om een PGB te kunnen krijgen. Zo moet een cliĆ«nt eerst onderbouwen waarom hij zorg in natura niet passend vind. Dit is wat ons betreft de omgekeerde wereld. Vertrouwen in de samenleving en maatwerk zijn twee van de basisprincipes die we hebben vastgesteld. Daarbij hoort ruimte voor keuzevrijheid en eigen regie. Ook de Wmo-raden pleiten bij hun aanbevelingen voor een ruimhartig PGB-beleid."

Mark den Boer riep het college op de plannen op het punt van het PGB aan te passen. Het CDA vindt namelijk dat het PGB juist moet worden gestimuleerd en dat de voorwaarden en regels op dit punt moeten worden ingeperkt.