30 april 2015

CDA kiest voor behoud van de begraafplaatsen

De vraag voor welke begraafplaats er wordt gekozen door de gemeente is door het CDA voorafgaand aan de vergadering van de gemeenteraad al beantwoord. Op 30 april vergadert de gemeente over de uitbreiding van de algemene begraafplaats. Er kan door de gemeenteraad worden gekozen uit een uitbreiding van de begraafplaats in Ter Aar aan de ene kant en de uitbreiding van Nieuwkoop aan de andere kant.

Voor het CDA is deze keuze duidelijk, namelijk het behouden van de algemene begraafplaatsen in de kernen waar nu ook een algemene begraafplaats is. CDA raadslid Arie van Wijk geeft aan dat het wat hem betreft duidelijk is. “Juist door te kiezen voor de begraafplaats in Nieuwkoop, kiezen we voor het behouden van alle vier de algemene begraafplaatsen van de gemeente. Mensen moeten zelf kunnen kiezen waar zij begraven willen worden. Deze keuze moet de gemeente niet voor hen maken.”

De keuze voor de begraafplaats in Ter Aar zal volgens van Wijk zorgen voor sluiting van de algemene begraafplaats in Nieuwkoop. “In Nieuwkoop is de uitbreiding snel nodig. Als het zo doorgaat kunnen er over enkele jaren geen mensen meer in Nieuwkoop worden begraven en moeten zij allemaal naar Ter Aar.” Een onwenselijke situatie volgens van Wijk.