30 augustus 2016

CDA woedend over coalitiebreuk door SBN en D66

Coalitie opgeblazen door afwijzen kandidaat-wethouder

SBN en D66 hebben de kandidaat-wethouder van het CDA afgewezen. Daarmee komt er een totaal onverwacht en onnodig einde aan de coalitie tussen de drie partijen. Terwijl de samenwerking op alle politieke dossiers heel goed leek te verlopen, is het ziek worden van Trudy Veninga nu aanleiding voor een groot wantrouwen bij D66 en SBN, die het CDA inruilen voor de VVD.

Nicolette Oosterhof, fractievoorzitter CDA Nieuwkoop: “Na een mooie periode van ruim twee jaar, en met klinkende successen voor de coalitie, werd Trudy ziek. We hebben als fractie vanaf het eerste moment geprobeerd om continuïteit en stabiliteit te behouden door met de coalitiepartners in gesprek te gaan over de opvolging van Trudy. We hebben vertrouwen gevraagd en gekregen om de opvolging voortvarend ter hand te nemen, maar blijkbaar is dat vertrouwen niks waard als er in de achterkamertjes een politiek beter dealtje gerealiseerd kan worden. Wij zijn aangeslagen door dit proces en deze uitkomst, maar als fractie zullen we altijd blijven staan voor het belang van Nieuwkoop, met een stabiele, koersvaste en transparante politiek.”

Hans Disch, voorzitter CDA-afdeling Nieuwkoop: “De opvolging van Trudy Veninga is verworden tot een politiek spelletje van een bedenkelijk niveau. Pure argwaan over de motivatie van Trudy en het CDA heeft de voedingsbodem gevormd voor een radicale afwijzing van een uitmuntende kandidaat. Als CDA kijken wij zonder rancune terug op de samenwerking met SBN en D66 tot afgelopen juli; wij hadden de coalitie graag voortgezet, maar de ijdelheid en eigenbelang regeren inmiddels. We hebben als CDA een heel zorgvuldig proces achter de rug. Iedereen begrijpt dat wij onze beste kandidaat niet gaan verloochenen en ons niet door een andere partij laten dwingen een mindere kandidaat te brengen. Voor ons blijven onze eigen waarden en eigenwaarde altijd belangrijker dan het pluche. We zullen ons geluid dan ook onvervalst laten horen de komende tijd.”

Foto: Omroep West