03 februari 2018

Eerst duidelijkheid over kosten legalisering recreatieparken

Op donderdag 1 februari sprak de gemeenteraad over de visie op wonen op de recreatieparken. In de visie wordt de voorkeur uitgesproken om wonen op de parken legaal te maken. Al jaren is het onduidelijk voor de bewoners of zij hier mogen blijven wonen. Wel is een van de voorwaarden dat de provincie akkoord moet zijn met de legalisering, en dat alle kosten worden gedragen door de bewoners.

Na stemming in de gemeenteraad werd de visie aangenomen. Alleen het CDA stemde tegen de visie Volgens de christen-democraten was het te onduidelijk om hierin mee te stemmen. CDA lijsttrekker Kees Egberts was duidelijk: “De berekeningen die er nu liggen geven veel te weinig inzicht in de kosten voor de bewoners en voor de gemeente. Het bedrag kan zomaar veel hoger uitvallen. Dat vinden wij in ieder geval geen eerlijk verhaal. Zeker na jaren van onduidelijkheid draagt een globale rekensom niet bij aan de helderheid voor de bewoners”.

Daarnaast heeft de Provincie Zuid-Holland een flinke vinger in de pap over de te bouwen woningen in de gemeente. Wanneer het wonen op de recreatieparken inderdaad wordt gelegaliseerd, kan dat invloed hebben op de nieuwbouwplannen in de gemeente.

Volgens Egberts is dat een ongewenste situatie: “Wij willen niet dat de legalisering van de recreatieparken ten koste gaat van de nieuwbouw in andere kernen. het CDA is jaren bezig geweest met het onderhandelen over 430 extra woningen in de gemeente. Het legaliseren kan ertoe leiden dat we minder nieuwe starters- en seniorenwoningen mogen bouwen de komende jaren. Dat is wat ons betreft niet wenselijk”.