22 februari 2017

Nalatigheid kost Nieuwkoop 500.000 euro

Veel verwarring en onduidelijkheden!

De gemeente Nieuwkoop laat zich de komende 3 jaar een half miljoen door de neus boren door vérgaande slordigheid. Nieuwkoop is namelijk helemaal vergeten om de huur van de huidige gemeentewerf op te zeggen waardoor het huurcontract nog tot 2021 intact blijft.

Blijft dit nu leeg?

Hierdoor wordt de aanleg van de nieuwe gemeentewerf drie jaar uitgesteld omdat de huur van de oude werf bij de gemeente als een blok aan het been blijft hangen.

Voor Kees Egberts en Nick Draper van het CDA was de situatie zo onoverzichtelijk geworden dat zij de verantwoordelijk wethouder hierover vragen hebben gesteld en de brief over de gemeentewerf op de agenda hebben laten zetten voor de Meningsvormende Raad van vanavond 16 februari 2017.

Inmiddels is wel duidelijk dat door deze foutje gemeente nog de komende 3 jaar een kleine 500.00 euro huur moet betalen

"Natuurlijk probeert het college de schade te beperken," zegt Egberts. Maar deze suffigheid kost de gemeenschap onnodig geld! Een dergelijk bedrag hadden wij als CDA veel liever anders willen besteden. En bv geweldig goed kunnen gebruiken voor binnensportaccommodaties.

UPDATE 22 FEBRUARI 2017

De financiële gevolgen van het te laat opzeggen van huurcontract Schoterhoek

Het CDA heeft in een persbericht gesteld dat de gemeente Nieuwkoop zich de komende 3 jaar een half miljoen door de neus laat boren. Nieuwkoop is namelijk vergeten om de huur van de huidige gemeentewerf op te zeggen waardoor het huurcontract nog tot 2021 intact blijft. In het raadsvoorstel uit 2015 lezen we :

“Op dit moment bedraagt de huursom €164.700,- per jaar. De huur wordt jaarlijks verhoogd met de CBI-prijsindex. In 2020 bedraagt de huur, als wordt gerekend met een prijsindex van 2,5 % al €186.300,-.”

Een eenvoudig rekensommetje leert dat de gemeente Nieuwkoop tot eind 2021 ongeveer €500.000 te veel aan huur heeft betaald. De gevolgen voor de kas en vermogen van de gemeente zijn van vergelijkbare omvang.

Het college vindt dat het CDA verkeerde cijfers naar buiten brengt. Als je zelf bouwt zijn er ook de jaarlijkse lasten. Deze jaarlijkse kosten bestaan uit de afschrijvingen, rentebetalingen en onderhoudskosten. Het jaarlijkse verschil in lasten ten opzichte van huren bedraagt maar €40.000, of over drie jaar gerekend €120.000. Burgemeester Frans Buijserd liet donderdagavond weten: ,,Het gaat hier om een bedrag van €120.000 euro en niet €500.000.

Het college vergeet te vermelden dat de afschrijvingen en de rente (als je zelf bouwt) weer naar de gemeentekas vloeien en dus niet de kas en het vermogen van de gemeente aantasten.  De gevolgen voor de kas en het vermogen zijn dus veel groter dan de gemeente suggereert. Om hierover duidelijkheid te krijgen heeft het CDA dit onderwerp op de agenda van de raad geplaatst.