23 december 2020

CDA kritisch bij vaststelling belastingverordeningen

Tijdens de laatste vergadering van de gemeenteraad in december zijn de belastingverordeningen voor 2021 vastgesteld. De belastingverordeningen zijn gebaseerd op de begroting 2021 die in de raad van november is vastgesteld. Het CDA heeft in deze raadsperiode eerder bezwaar gemaakt tegen de hoge indexering die het college toepast bij de vaststelling van de begroting, en ook dit jaar zullen de belastingtarieven (waaronder de OZB) volgens het CDA meer stijgen dan nodig is.

Het CDA heeft vorig jaar een motie ingediend om een lager indexatiepercentage te hanteren voor de verhoging van de belastingen. Die motie kon niet op een meerderheid rekenen.
Dit jaar heeft het CDA dit standpunt herhaald bij de behandeling van de Perspectiefnota 2021, vervolgens bij de behandeling van de Begroting 2021 en nu bij de vaststelling van de belastingverordeningen. Op vragen van het CDA heeft het college aangegeven te verwachten dat het mixtarief volgend jaar lager uit zal vallen omdat de stijging van de lonen als gevolg van corona lager zal zijn.

Het CDA heeft op voorhand gesteld dat het college volgend jaar niet ineens een ander indexatiepercentage mag toepassen en bij verlaging van het percentage vast moet houden aan de huidige systematiek. Het CDA zal zich ook volgend jaar, het laatste jaar voor de verkiezingen, kritisch opstellen.

Tijdens de behandeling van de belastingverordeningen in de commissie heeft het CDA aandacht gevraagd om de OZB voor bedrijven meer in lijn te brengen met de tarieven die de andere gemeenten op Voorne-Putten hanteren om zo meer bedrijven naar Nissewaard te halen. Dit brengt meer werkgelegenheid en daarbij horende inkomsten voor Nissewaard met zich mee.

Het CDA blijft hameren op een financieel structureel gezonde positie van onze gemeente gebaseerd op heldere uitgangspunten die zorgen voor een sluitende begroting. Eenmalige meevallers zoals de opbrengst van de ENECO aandelen zijn een welkome meevaller maar mogen het zicht op deze uitgangspunten niet verhullen.

Pieter Verhoog

Fractievoorzitter CDA Nissewaard