14 mei 2019

CDA – Pilot metrostation Akkers en Heemraadlaan

Spijkenisse – Op de afgelopen raadsvergadering heeft het CDA tegengestemd om te gaan starten met een pilot van twee jaar om via een applicatie inzichtelijk te krijgen hoe druk het is bij de twee metrostations in Spijkenisse.

Samen met Nissewaard Lokaal liet het CDA horen dat dit voorstel niet zomaar klakkeloos aangenomen moest worden. Met deze pilot wil de gemeente Nissewaard inwoners informeren hoe druk het is op de parkeerplaatsen bij de stations. Volgens raadslid Van der Pols (CDA Nissewaard) is dit onnodig: ‘bij Akkers is er vaak voldoende ruimte op het dek en bij Heemraadlaan staat het hartstikke vol. Mensen plaatsen hier zelfs de auto op niet aangegeven plekken en schieten de naastgelegen woonwijk in. Om dan een applicatie te lanceren die gaat aangeven hoe druk het waar is, is mijns inziens onlogisch en draagt niet bij aan een oplossing voor de drukte bij Heemraadlaan. Ook het feit dat er gebruik moet worden gemaakt van een mobiele applicatie om deze informatie te achterhalen, zal automobilisten verleiden om onderweg gebruik te maken van de telefoon.’

Wethouder Bal gaf aan via communicatiemiddelen aandacht te blijven houden voor het MONO rijden, en zag deze innovatie als een stap in de goede richting om het openbaar vervoer te bevorderen. De gemeenteraad volgde dit besluit en stemde ondanks een negatief advies van het CDA, Nissewaard Lokaal en de PVV, positief over dit besluit. Het gaat hiermee € 6.265,- investeren in de applicatie, naast de subsidies die het krijgt van de MRDH en het Rijk.