10 juni 2019

CDA: voor een sterk, stabiel en eerlijk pensioenstelsel

Het CDA is blij dat er een nieuw pensioenakkoord is gesloten. Na jaren van onderhandelen zijn het kabinet en sociale partners gekomen tot een nieuw pensioenakkoord dat sterker, stabieler en eerlijker is voor jong en oud.

CDA fractievoorzitter Pieter Heerma: “Ik vind dat de kracht van ons poldermodel hiermee opnieuw aangetoond is. In een versnipperd landschap en polariserende politiek hebben werkgevers, werknemers en de politiek laten zien dat onderlinge verschillen overbrugd kunnen worden.”

Niet alleen het pensioenstelsel wordt met dit akkoord eerlijker maar ook de arbeidsmarkt. Er komt namelijk een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP’ers. Want juist aan de onderkant van de arbeidsmarkt hebben we gezien dat zzp’ers onverzekerd rondlopen en daarmee onverantwoord grote risico’s nemen.

Met het nieuwe akkoord wordt er ook rekening gehouden met mensen met zware beroepen. Zij kunnen eerder stoppen met werken, waardoor meer mensen gezond van hun pensioen kunnen gaan genieten.