08 februari 2023

CDA voorziet belastingstijging van 30%

CDA vraagt aandacht voor hoge inflatie in 2024
Pieter Verhoog, fractievoorzitter van het CDA Nissewaard heeft in de Commissie Bestuur van 7 februari jl. aandacht gevraagd voor het hoge indexatie-percentage van 8,4% wat in 2024 toegepast gaat worden op de begrotingen van gemeenschappelijke regelingen waarin de gemeente Nissewaard participeert.

Het is gebruikelijk dat dit percentage door het College van B&W ook wordt overgenomen voor de eigen begroting. CDA Nissewaard heeft ervoor gepleit om voor de bespreking van de Perspectiefnota 2024, die als basis dient voor de begroting 2024, hierover te spreken met elkaar.

Een simpel rekensommetje laat zien dat als de verhoging na 2024 nog twee jaar op ruim 8% uitkomt, de belastingen in vier jaar door dit college met méér dan 30% zullen zijn verhoogd. Voor het CDA is dit een te forse verhoging en wordt niet uitgesloten dat we ook moeten kijken naar bezuinigen om de begroting sluitend te maken. Geen leuke boodschap maar wel realistisch.

Indexatie is al vele jaren voor CDA Nissewaard een belangrijk speerpunt in de verkiezingen en bij de bespreking van de begroting.

Pieter Verhoog, fractievoorzitter  CDA Nissewaard