11 juli 2019

CDA wil lagere stijging gemeentelijke lasten

PERSBERICHT

Het CDA heeft tijdens de algemene beschouwingen bij de Perspectiefnota 2020 die als basis dient voor de begroting van de gemeente Nissewaard voor 2020 een motie ingediend om de voorgenomen stijging van de gemeentelijke heffingen en belastingen lager vast te stellen dan voorgesteld door het college.

Bij behandeling van de Perspectiefnota 2020 was een voorstel opgenomen om de tarieven in 2020 meer te laten stijgen dan het berekende indexcijfer. Voorgesteld wordt om de tarieven met 3,14 % te laten stijgen terwijl het berekende prijsindexcijfer 1,9% bedraagt een extra verhoging van 1,24 %.

Het CDA was vooral hard in de richting van PvdA en VVD omdat die partijen expliciet in hun verkiezingsprogramma opgenomen hebben dat de lasten van burgers niet mogen stijgen behoudens inflatie. Bij de VVD wordt zelfs in het verkiezingsprogramma gepleit voor een verlaging van de lasten voor burgers. De twee genoemde partijen volgden in het debat de koers van ONS die met argumenten omkleed aangaf waarom zij wel in konden stemmen met deze verhoging, terwijl zij in hun verkiezingsprogramma hebben staan dat de totale gemeentelijke lasten alleen mogen stijgen met het inflatiepercentage.

De motie van het CDA kreeg steun vanuit veruit de meeste partijen in de oppositie.

Het CDA is in het verleden altijd heel zorgvuldig omgesprongen met lastenverzwaring voor burgers. Als de lasten te hoog worden en inwoners kunnen hierdoor hun belastingen niet betalen, ontstaat extra druk op de schuldhulpverlening en andere instanties die zich bezighouden met de problematiek van inwoners uit Nissewaard die moeilijk rond kunnen komen.

Bij de behandeling van de begroting voor 2020 zal het CDA opnieuw de aandacht op de stijging van de lasten vestigen. Eerder heeft het CDA een motie ingediend om de stijging van OZB voor bedrijven achterwege te laten. Ook deze motie is toen niet aangenomen omdat de partijen in de raad het CDA niet steunden.

Het CDA blijft vanuit haar oppositierol de financiële positie van de gemeente Nissewaard scherp in de gaten houden. Dit was ook een belangrijk thema tijdens de verkiezingen en in het verkiezingsprogramma van het CDA.