20 oktober 2020

CDA amendement startersleningen met ruime meerderheid aangenomen

In de laatste raadsvergadering van 29 september is het door het CDA ingediende en door NZlokaal, VVD en Puur medeondertekende amendement m.b.t. De starterslening aangenomen. Eerder al had het CDA een initiatiefmotie ingediend met dezelfde strekking als het amendement. Namelijk een verhoging van de grens voor het verkrijgen van de starterslening naar 310.000 (NHG grens) En verhoging van het maximaal te lenen bedrag naar 50.000 euro.

De eerder ingediende motie werd aangenomen door een kleine meerderheid van de gemeenteraad maar het college nam de motie niet geheel over en stelde het maximaal te lenen bedrag op 35.000 euro. Reden voor het CDA om een amendement in te dienen om alsnog het bedrag van 50.000 euro af te dwingen. In de laatste raadsvergadering bleek dat nu zelfs een groter gedeelte van de gemeenteraad overtuigd was van het nut de hoogte van de starterslening te verhogen en zo te proberen met name de jongeren een zo groot mogelijke kans te geven op de schaarse huizenmarkt van Noordwijk.

Wij als CDA zijn blij met dit behaalde resultaat en hopen hiermee de starters een helpende hand te Kunnen bieden. Ook de aandacht die het college geeft aan het informeren over de starterslening zien wij als een goede zaak.