19 april 2021

Column Wim van Haaster

Nu na ruim twee jaar in de raad van Noordwijk komt de omgevingsvisie langs. Een visie waarin vele dorpsgenoten van diverse kernen van de gemeente Noordwijk hun inzichten en wensen kenbaar maken. Een lijst waarin eenieder aangeeft, hoe belangrijk zij de openheid van de Bollenstreek waarderen. Ook belangrijk de nieuwbouw van woningen, het behoud van de oude kernen en ook het winkelaanbod staat hoog op het lijstje. Het blijkt echter in de praktijk dat al deze wensen regelmatig onder druk staan.

Het open gebied behouden, dus dat betekent het invullen van inbreilocaties in het dorp. Oude bedrijfsgebouwen , die voor hoge vergoedingen moeten worden opgeruimd. Dus dure grond waarop liefst sociale woningen, want daaraan is de meeste behoefte, moeten worden gebouwd.

Volgende probleem , de huizen moeten wel betaalbaar blijven, dus de hoogte in , liefst vier woonlagen. Dan komt logischerwijze de omgeving in opstand, het uitzicht weg , de zon is niet meer de hele dag zichtbaar en ook het parkeren zal een probleem worden. Allemaal begrijpelijke zorgen, maar hoe bouwen we dan woningen die betaalbaar zijn, wie de oplossing weet mag het zeggen.

Gevolg eindeloze procedures tot aan de Raad van State toe en oplopend gebrek aan woningen. Wat mij ook opvalt, is dat er per jaar honderden  woningen in de gemeente Noordwijk bijkomen, maar dat het aantal inwoners van de gemeente nauwelijks toeneemt. Steeds meer woningen waar minder mensen inwonen, op deze manier worden de woningen steeds meer onbetaalbaar.

Kortgeleden kwam de Woningbouwvereniging met een inventarisatie van de woningbehoefte. Blijkt dat van de behoefte voor huurwoningen  60% alleenstaand is en dat 30 % bewoning voor twee personen en er slechts 10 % behoefte bestaat voor een gezinswoning. Als je deze cijfers ziet en als deze ontwikkeling de komende jaren doorgaat , zal de woning schaarste de komende jaren alleen maar toenemen.

Een vooraanstaand econoom had hier wel een oplossing voor om het probleem van financiering en woningtekort op te lossen.Zijn motto was   “”De beste belegging zit naast je op de Bank “”

Geeft iets om over na te denken gezien ook de inventarisatiecijfers  van de woningbouwvereniging. Ook voor de geluiden die je de laatste tijd steeds meer hoort van toenemende eenzaamheid zou het een oplossing kunnen zijn.

Met vriendelijke groet

Wim van Haaster