20 april 2020

Bericht van het bestuur

Zoals u wellicht heeft vernomen, heeft Henri de Jong gisteren de voorzitter van de gemeenteraad laten weten dat hij per direct stopt als wethouder namens het CDA in de gemeente Noordwijk. Ook heeft u de reactie van de fractie op zijn vertrek kunnen lezen op onze website. We vinden het jammer dat het heeft geleid tot dit besluit maar spreken tegelijkertijd ook onze waardering uit voor het werk dat Henri jarenlang heeft verricht voor onze gemeenschap.

Henri is al lange tijd een zeer betrokken CDA’er die diverse bestuurlijke functies heeft vervuld (waaronder voorzitter van lokale CDA-afdeling) en een belangrijke rol heeft gespeeld in de partij, onder meer tijdens de beide campagnes van 2014 en 2018. Na de verkiezingen in 2014 werd hij wethouder in de voormalige gemeente Noordwijkerhout met als portefeuille ruimtelijke ordening. Vanuit die functie heeft hij zich sterk gemaakt en mede ervoor gezorgd dat er veel nieuwe woningen zijn gebouwd in de gemeente. Ook was hij nauw betrokken bij de bestuurlijke fusie met de toenmalige gemeente Noordwijk en werd hij na de herindelingsverkiezingen in 2019 opnieuw wethouder, ditmaal voor de nieuwe gemeente Noordwijk. Net als de vorige periode was hij in deze rol ook verantwoordelijk voor onder meer ruimtelijke ordening en bouwen, en heeft hij de volle 100% gegeven in de uitvoering van zijn portefeuille. Naast zijn harde werk voor de gemeente, is hij een graag geziene gemeenschapsmens die dichtbij de mensen staat. Hoewel het in deze tijden niet mogelijk is, is hij normaliter op zaterdag altijd te vinden op VVSB-terrein als vrijwilliger en geniet hij van fietsen.

Wij zijn Henri zeer dankbaar voor al het werk dat hij heeft verricht voor de gemeenschap van alle vier de dorpskernen. Met zijn vertrek verliezen we een warme en betrokken bestuurder die zich vol heeft ingezet voor de publieke zaak.

Gezien de huidige omstandigheden rondom het coronavirus, is het helaas niet mogelijk om samen te komen om dit te bespreken. We begrijpen dat er vragen kunnen zijn, en de fractie heeft aangegeven om deze te beantwoorden. Het reglement van het CDA geeft aan dat de fractie nu aan zet is om een opvolger te vinden, waarbij het bestuur betrokken zal zijn vanuit een adviserende rol. Wij zullen u spoedig op de hoogte brengen van nieuwe ontwikkelingen.

Het CDA zal zich blijven inzetten voor alle inwoners van de gemeente Noordwijk.