18 september 2019

CDA stelt vragen over noodfonds (incl. beantwoording door College van B&W)

Voor een inwoner van Noordwijkerhout is een beroep gedaan op het noodfonds. Dit beroep is afgewezen, omdat het noodfonds alleen bedoeld is voor inwoners van Noordwijk.

Het CDA heeft over dit dossier de volgende vragen:

1. Waarom kunnen inwoners van Noordwijkerhout niet in aanmerking komen voor het noodfonds;

De portefeuillehouder heeft in het voorjaar aan de ambtelijke Organisatie gevraagd om aanvragen in het kader van de Doe Mee regelingen en het noodfonds van alle inwoners van Noordwijk in behandeling te nemen, dus ook van inwoners van de kernen Noordwijkerhout en De Zilk.
 Omdat niet bekend is welke casus u bedoelt, kan niet worden bekeken op grond waarvan deze concrete aanvraag is afgewezen.

2. En kunnen dan burgers van De Zilk wel in aanmerking komen;

Zie het antwoord op vraag 1.

3. Kunnen zowel private personen, bedrijven, verenigingen, als publieke rechtelijke organisaties daar een beroep op doen;

Onderstaand vindt u een link naar de regels omtrent het noodfonds Noordwijk. Het fonds is alleen voor private personen bestemd.
https://www.noordwijk.nl/lnwoners ondernemers/Zorg werk en inkomen/Werk en inkomen/Noodfonds

4. Wat zijn, in het algemeen, de voorwaarden om in aanmerking te kunnen komen voor een uitkering uit het noodfonds;

Zie het antwoord onder 3.

5. Hoe groot is het noodfonds, hoe wordt het gevuld en hoeveel is daar van uitgekeerd in de loop van de jaren;

Het startbedrag van het noodfonds was in 2017 11.141,--. Tot op heden is 10.669,14 uitgekeerd. Omdat ten tijde van het inwerkingtreden van het noodfonds nog niet duidelijk was of het minimabeleid ongewijzigd voortgezet zou worden en de financiering van alle minimaregelingen binnen de reguliere begroting opgevangen zou kunnen worden, in de deelverordening is uitgegaan van het leeg laten lopen van het fonds.

6. Hoeveel jaar is er al een noodfonds en hoe veel mensen\instituties hebben daar een beroep op gedaan;

Het lokaal noodfonds Noordwijk bestaat sinds 2017. Er hebben tot op heden in totaal 19 personen een beroep op gedaan.

7. Waar kunnen we in de jaarrekening 2018 van Noordwijk het bedrag van het noodfonds vinden?

Antwoord: dit bedrag maakt onderdeel uit van het totaalbedrag op de gemeentebegroting voor minima beleid.

Namens de CDA fractie,
Jos Beugelsdijk, CDA raadslid