Politiek Café over verkiezingen Noordwijkerhout
Alle partijen waren erbij
Goede inhoudelijke debatten
Het was een interactieve avond!

Drukbezocht politiek café over de verkiezingen

Het vierde politiek café in Noordwijkerhout stond op maandag 24 februari geheel in het teken van de komende gemeenteraadsverkiezingen. Ditmaal had de organisatie met alle politieke partijen de handen ineen geslagen, en werd een interactieve en boeiende avond gepresenteerd aan de vele aanwezigen. Tot vreugde van de organisatie werd een record aantal bezoekers gehaald van maar liefst 150 mensen.

De vier jonge Noordwijkerhouters die het Politiek Café organiseren, op initiatief van het CDA Noordwijkerhout – De Zilk, zijn vorig jaar gestart met het organiseren van deze politiek cafés, om de dorpspolitiek dichterbij de burger te brengen en ook begrijpelijk te maken.

Om deze lijn voort te zetten, besloot de organisatie ook voor de verkiezingen een politiek café te organiseren. Dit werd voor het eerst in samenwerking gedaan met alle politieke partijen, die aan de hand van stellingen hun standpunten kenbaar mochten maken. Uiteraard kon dit door elke partij worden toegelicht tijdens de pitches en de debatten gedurende de avond. Avondvoorzitter Kees van Rooijen zorgde op kundige wijze ervoor dat alle partijen even lang  het woord kregen. Met vier overkoepelende thema’s konden de aanwezigen zich een beter beeld vormen van de standpunten van de partijen. Het interactieve gedeelte van de avond was dat de aanwezigen hun eigen mening mochten geven door middel van stemkastjes. Zodoende  kon de opinie vanuit de zaal worden vergeleken met de standpunten van de partijen. Gedurende de avond bleek dat de aanwezigen soms meer eensgezind waren dan de partijen tezamen, maar ook enkele stellingen konden rekenen op ruim 90% goedkeuring. Soms werd er stevig gedebatteerd door de aanwezige politici, met wisselende uitkomsten. Zo waren Jan Janson (PvdA) en Jos Beugelsdijk (CDA) het er snel over eens dat de zorg voor onze medemensen vooral op lokaal niveau – zelfs op buurtniveau – moet worden uitgevoerd, maar dat er weinig overhead moet zijn. Daarentegen konden Jaap de Moor (NZ Lokaal) en Martijn Bilars (VVD) het niet eens worden over bebouwing van het BAVO-terrein. Diverse sprekers van Groen Links pleitten voor meer duurzaamheid in Noordwijkerhout en Marcel Wiebes (D66) vond dat het allemaal wel betaalbaar moet blijven. Aan het begin van de avond werd een eerste peiling gehouden, die werd vergeleken met een peiling aan het einde van de avond. Hoewel een momentopname, toonde de uitslag goed aan hoe de zaal dacht over de politieke partijen, en in hoeverre kandidaten kiezers naar zich toe kon trekken

De organisatie kijkt met een tevreden gevoel terug op het vierde politiek café. Niet alleen de politieke partijen hebben na afloop enthousiast gereageerd, maar er waren ook vele lovende woorden van de aanwezigen. De organisatie hoopt dat de aanwezigen een beter beeld hebben gekregen van de standpunten van de partijen, en ook dat de interactiviteit heeft bijgedragen aan het dichterbij brengen van de dorpspolitiek. Het volgende politiek café wordt in het najaar georganiseerd. Als u een leuk thema weet of ideeen heeft, dan hoort de organisatie dit graag via [email protected].

Foto's van het café