Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Jongeren vormen een groep die vaak over het hoofd wordt gezien. Ze zijn immers jong en kunnen nog volop aan hun toekomst werken. Het CDA Noordwijk-Noordwijkerhout-De Zilk vindt het belangrijk dat jongeren voldoende kansen hebben om in de gemeente te blijven wonen en er een baan te vinden of een bedrijf te starten. Zij dienen daarom een voorkeursbehandeling te krijgen bij de toewijzing van woningen.

De jongeren staan voor diverse uitdagingen die allemaal binnen korte tijd aangegaan worden: geld verdienen, voor het eerst woonruimte huren of kopen, financieel zelfstandig worden, een relatie. Jongeren zijn enthousiast over de vele evenementen in het dorp, de mogelijkheden om te sporten, de openbare parken en het uitgaansleven (Noordwijk aan Zee; Oosterduinse meer; centrum Noordwijkerhout). Festivals, kermis, carnaval zijn belangrijk.

Het CDA Noordwijk-Noordwijkerhout-De Zilk maakt zich hard voor:

• Handhaven en uitbreiden van (her)startersleningen door de gemeente.
  • Meer koop- en huurwoningen voor jongeren. Samen met woningcorporaties en ontwikkelaars een masterplan opstellen om goede verdeling van het woningaanbod te krijgen.
  • De gemeente zet in op een goede aansluiting van het onderwijs op de behoefte van het bedrijfsleven en overlegt daarover met Teylingen College, KTS, Northgo en MBO Rijnland.
  • De gemeente werkt mee aan plekken om te chillen, vermaak en/of een gezellig centrum met terrasjes op de Steeg (centrum Noordwijkerhout), De Zilk, Noordwijk-Binnen (Kerkstraat) en Noordwijk aan Zee (o.a. de Grent).
  • Voldoende mogelijkheden voor festivals (o.a. Grentpop, Loungefest, etc.) en uitgaansgelegenheid.
  • Voorkomen van overgewicht van kinderen door goede voorlichting op scholen en aan ouders over voeding en het stimuleren van bewegen. Meer fitness apparatuur en voortzetten/verbeteren van het project Jongeren Op Gezond Gewicht.

Vereniging- en sportterreinen

• Lidmaatschap en actieve deelname aan verenigingen en sporten zijn belangrijk voor de lichamelijke gezondheid en sociale contacten. De gemeente stimuleert jeugdlidmaatschap van verenigingen en de organisatie van activiteiten voor de jeugd.
  • Kinderen moeten kunnen deelnemen aan sport, spel en cultuur. Als dit om financiële reden niet kan, moet de gemeente bijspringen.
  • Ondersteuning van X-Out, jongeren die zich inzetten voor elkaar.
  • De gemeente investeert in goede accommodaties voor sport, spel en cultuur.