25 februari 2017

Persbericht herindelers

Provinciale Staten zetten deur naar de toekomst open met herindeling

Provinciale Staten hebben vandaag in grote meerderheid ingestemd met een herindeling naar één gemeente Hoeksche Waard per 1 januari 2019. Wij vinden dat een verstandige stap die nodig is om de Hoeksche Waard op een betere manier te besturen dan nu het geval is. Daarnaast zijn we verheugd dat nu een einde kan komen aan de lange discussie die het eiland in de greep heeft gehouden. De bestuurlijke toekomst van de Hoeksche Waard heeft jarenlang veel interne strijd tussen politici opgeleverd en de keuze voor een herindeling zorgt ervoor dat daaraan nu een definitief einde kan komen.

Met het besluit is een nieuwe fase ingeluid. Alle energie moet er nu op zijn gericht om die nieuwe gemeente op een zo goed mogelijke manier vorm te geven. Wij willen daar heel graag mee aan de slag: samen met onze inwoners, maatschappelijke organisaties, bedrijven en de provincie, maar vooral ook samen met de tegenstanders van herindeling. Ook Provinciale Staten hebben de gemeenten daartoe bij motie opgeroepen.

Wij hebben er zin in om die handschoen op te pakken. Zin om te gaan bouwen aan een nieuwe gemeente die nog beter functioneert dan de vijf afzonderlijke nu. Wij zullen op korte termijn met initiatieven komen om daarmee in gezamenlijkheid aan de slag te gaan.

Dit persbericht verwoordt de mening van 52 Hoeksche Waardse raadsleden: de raadsleden Van der Giesen (Cromstrijen’98) en Oostveen (CDA Cromstrijen) en de voltallige fracties van: ChristenUnie Binnenmaas BINT Oud-Beijerland D66 Binnenmaas CDA Oud-Beijerland PvdA Binnenmaas D66 Oud-Beijerland SGP Binnenmaas GroenLinks Oud-Beijerland VVD Binnenmaas PvdA Oud-Beijerland D66 Cromstrijen SGP/CU Oud-Beijerland PvdA Cromstrijen VVD Oud-Beijerland SGP Cromstrijen CDA Strijen D66 Korendijk GroenLinks Strijen GroenLinks Korendijk PvdA Strijen PvdA Korendijk CU/SGP Strijen VVD Korendijk VVD Strijen

Voor vragen naar aanleiding van dit persbericht kunt u contact opnemen met Ad Valkenburg (fractievoorzitter CDA Oud-Beijerland) via 06-51213968 of Arjen de Vries (fractiesecretaris CDA Oud-Beijerland) via 06-42209447.