29 mei 2017

Uitnodiging debatavond 1 juni

UITNODIGING

Debatavond op 1 juni 2017

DE URBAN AGENDA EN METROPOOLVORMING IN DE EUROPESE UNIE: “CHANCE OR CURSE?”

Stel, burgemeesters regeren de wereld….…  zou die er dan anders uitzien? Waarschijnlijk. Onze steden in ieder geval wel!

Deze bewering vormt het uitgangspunt om het gesprek aan te gaan over de ideale stad en wat daarvoor nodig is. Staan wensen en voorkeuren van bewoners haaks op schaalvergroting (lees: Metropoolvorming) of versterken zij elkaar? Wat is daarbij de rol van de lokale overheid/de burgemeesters?
Europa heeft, internationaal gezien, weinig echt grote steden. Naast wereldsteden als New York, Singapore en Beijing, vallen Europese steden in het niet, met uitzondering van Parijs en Londen. De rest van de Europese steden is qua grootte opmerkelijk vergelijkbaar. Dit geldt ook voor de steden in Nederland. Over het algemeen prettig om in te wonen. Maar hebben onze steden ook afdoende economische en culturele slagkracht op het Europese en internationale speelveld, en wat is daar voor nodig?

De werkgroep Europa en Internationale Betrekkingen, Commissie Buitenland Zuid-Holland, nodigt u graag uit voor een gesprek over de toekomst van onze steden.

De inleiding op het onderwerp wordt verzorgd door drie sprekers, allen expert op het gebied waarover zij een bijdrage zullen leveren:

Mart Grisel, director of European Urban Knowledge Network, zal ingaan op het thema vanuit een bestuurlijk perspectief met Nederland en de EU als kader.
Wim van de Camp, lid van het Europees Parlement (CDA), zal op het onderwerp ingaan vanuit zijn werkzaamheden in de commissie vervoer en toerisme (TRAN) en wat dat voor Nederland betekent.
Paulette Verbist, vicevoorzitter Gebiedscommissie Kralingen-Crooswijk, zal vanuit haar jarenlange ervaring in Rotterdam de avond inkleuren met sociaal-culturele kennis op lokaal niveau.

19.00 uur      inloop met koffie/thee
19.30 uur      start debatavond
circa 21.30 uur        afronding

Wij begroeten u graag op 1 juni bij Prodemos, Hofweg 1H te Den Haag.

Namens de werkgroep Europa en Internationale Betrekkingen,
Mireille de Jonge, voorzitter