08 november 2016

Bijdrage begrotingsbehandeling 2017 / 8 november 2016

Bijdrage begrotingsbehandeling 2017

8 november 2016

Voorzitter, college , mede raadsleden en belangstellende inwoners van ons mooie dorp,

Regeren is vooruitzien. Het is naar voren kijken, bedenken wat te doen en begroten wat we daarvoor nodig denken te hebben. Toch willen wij als CDA eerst terugkijken naar onze bijdrage bij de behandeling van de Perspectiefnota van afgelopen juni. Wij als CDA waren toen al zeer in onze nopjes met dit college en zijn dat nog steeds. Er gebeurt echt weer wat in Oud Beijerland. Nieuwe burgemeester, vrij Parkeren, Oude Tol, centrum drukker, Pocamons, de Rembrand klaar en Open Waard start bouw, herindeling, wederom succesvolle doorkomst Roparun. Zomaar wat dingen op een rijtje. We zien ook dat ons college heeft doorgepakt op financiën. Geen verstopte potjes meer, transparant, alles zichtbaar waar dat kan. Verder ramen we de kosten op wat we echt denken nodig te hebben…. Niet meer. … Deze actie heeft ruimte gemaakt. Daar waar we dachten geen vet meer op de botten te hebben, is er nu een gezonde blos te zien. Een mooie blos op de wangen met een gezonde begroting. In deze begroting, voor het eerst in een nieuwe vorm, meten we ons ook voor het eerst direct met de gemeentes in de rest van Nederland en de andere Hoeksche Waardse gemeentes. Dit meten is niet een maat of we het beter doen of niet, maar geeft ons wel een mogelijkheid om gegevens met elkaar te vergelijken. Wat ons als CDA daar vooral in opvalt dat we het gewoon goed doen. Ook onze broeder- en zustergemeentes in de Hoeksche Waard maken hier een goede beurt. Waar we wel wat zien in de getallen van Oud Beijerland is dat vandalisme, jongeren met jeugdhulp en verwijzingen naar Halt wat hoger liggen. Allen jeugd gerelateerd. Het zijn geen getallen om je echt zorgen over te maken, maar het laat wel zien dat onze jeugd de aandacht verdient. Reden te meer om hier wat te doen. In het jongerendebat op de Hoeks Lyceum kwamen al een aantal zaken naar voren. Oude Tol, geen uitgaansmogelijkheid voor te jonge jongeren, de afstand tussen gemeente en jeugd, verlichting op skate baan en de nachtbus. Deze zaken vragen inzet. Inzet die natuurlijk wel van beide kanten moet komen. Wat wij als raad wel aan ons college kunnen vragen is dat zij zich inzetten voor de terugkeer van de nachtbus. In het jeugddebat de nummer 1 wens. Wij als CDA hebben hier al eerder aandacht voor gevraagd, maar willen hier nu in de vorm van een motie meer kracht op zetten. We weten dat dit niet direct in de macht van ons college ligt om hier wat aan te doen, maar indirect kan zij via provincie hier wel wat druk op zetten. Veiligheid voorop, dat willen wij toch voor alle burgers van dit mooie dorp en vooral voor de kinderen? De laatste maanden vliegen echter de klachten over fietsers ons om de oren. Fietsers, jong en oud houden zich steeds vaker niet aan de spelregels, lees verkeersregels. Ook het gebruik van de elektrische fiets neemt enorm toe. Wij van het CDA denken dat dit gedrag ook terug te zien is in de cijfers over ziekenhuisopname na ongeluk. Deze zijn duidelijk hoger dan in de rest van Nederland. Vraag aan het college of zij ook een verband zien? Zo ja, welke acties zij willen opzetten om dit cijfer omlaag te krijgen? In het verlengde daarvan vragen wij als CDA aandacht. Aandacht voor onze samenleving en de mens daarin. Want de mens komt het best tot zijn recht samen met anderen. Het CDA is een partij van en voor het gezin, de hoeksteen van de samenleving. Hier ligt onze basis. Hier staan voor. Samen, maar wel met elk een eigen verantwoordelijkheid. Samen gezin. Samen familie. Samen buren. Samen straat. Samen buurt. Samen kerk. Samen vereniging. Deze verenigingen zijn sport- en ontspanningsverenigingen, muziek- kaart- biljart- of buurtverenigingen. Jongeren en ouderen verenigingen, kortom allerlei verenigingen waar mensen samen komen om te ontspannen om daarna weer een bijdrage aan de samenleving te kunnen leveren. In afgelopen bezuinigingsronde hebben we besloten een aantal subsidies van of voor deze verenigingen af te bouwen. Wij van het CDA vragen ons af of deze afbouw tot problemen hebben geleid. Staan deze kortingen mogelijk een voortbestaan van deze verenigingen in de weg? Wij als CDA willen dit voor zijn en vragen het college hier onderzoek naar te doen zodat we dit ook echt voor kunnen zijn. Een heikel punt binnen gemeenteland is op dit moment de WMO. Net als vele andere gemeentes binnen Nederland houden we binnen de WMO flink geld over. Geld dat bedoeld is voor de zorg. Dit is natuurlijk niet wat we willen… Wat we ook niet willen is dat we nu alles op zijn kop zetten en dan maar de kraan open zetten. Dat maakt het systeem wat we nu hebben onhoudbaar. Nee, we moeten de goede dingen doen. Wat wij als CDA een goed ding vinden is te kijken naar de eigen bijdrage die de cliënten op dit moment moeten betalen. Een eigen bijdrage die soms niet door de cliënt op te brengen is. Soms kan de eigen bijdrage zelfs aanleiding zijn om af te zien van zorghulp. Zorg of voorzieningen die nodig zijn bevonden door de consulente, maar niet worden benut vanwege soms zeer lastige financiële afwegingen van de cliënt. Zorgmijding dus. Als CDA vinden wij dat de eigen bijdrage nooit een reden mag zijn om zorg te mijden. Wij vragen het college dan ook op zoek te gaan naar een oplossing voor de eigen bijdrage. Een redelijke oplossing die er voor gaat zorgen dat er geen zorgmijding vanwege hoogte eigen bijdrage meer plaats zal vinden. Als laatste punt willen we het Centrum Management aan de orde stellen. Het CDA is blij met het Centrum Management. Zij doen goed werk. In een vorige raadsvergadering hebben we als raad dan ook tot voortzetting van lopende afspraken besloten. In samenwerking met hen is ook het vrij parkeren tot stand gekomen. De evaluatie van dit besluit is binnenkort en als CDA zijn we zeer benieuwd naar de uitslag. Veel nadruk is gedurende de behandeling in de raad gegeven aan het parkeren van personeel van de winkeliers. Afspraak was dat de werkgevers zouden zorgen dat hun personeel buiten het centrum zou parkeren. Daarmee geen parkeerruimte in beslag nemen voor bezoekers die willen komen winkelen. Nu blijkt dat we een groep zijn vergeten. Dit is de groep van overige bedrijven die in het centrum zijn gevestigd. Niet winkels. Die parkeren nu ‘gewoon’ hun auto in het centrum. Dat kan niet de bedoeling zijn. Vraag van het CDA is of dit bekend is bij het college en is hier al actie op genomen?