09 februari 2023

'Aantal handhavingsverzoeken schrijnend, tijd voor actie'

Het CDA wil dat de 119 niet opgepakte meldingen van afgelopen jaar en de 45 handhavingsdossiers snel in behandeling worden genomen. Volgens Meijer kan door de achterstand het beeld ontstaan dat in Pijnacker-Nootdorp onvoldoende wordt gehandhaafd. Daardoor moet de gemeenteraad soms overgaan tot legalisatie, bijvoorbeeld via het bestemmingsplan, omdat ze naarmate de tijd verstrijkt genormaliseerd zijn. Ook agendeerde het CDA een debat in de raad over de opeenstapeling van meldingen en dossiers en hoe dat in de toekomst tevoorkomen. Ook is de fractie benieuwd hoe de opgelopen achterstand concreet gaat worden ingelopen.

Tijdens de voorbereiding op het debat werd duidelijk dat het college bezig is de achterstand in te lopen. De CDA-fractie is daar erg blij mee. Ook het feit dat de portefeuillehouder de garantie heeft gegeven dat hij nog dit jaar, voor halverwege juli, alle dossiers in behandeling zal hebben genomen, stelt het CDA gerust en geeft vertrouwen in een toekomst zonder losse eindjes. Meijer: 'Als er gehandhaafd moet worden, dan moet het college dat doen. Dat gaf ook de portefeuillehouder aan. Maar het CDA is wel benieuwd hoe dat werkt als er geen sprake is van actief toezicht op bijvoorbeeld strijdig gebruik van het bestemmingsplan.'

Wat we niet gezien hebben weten we niet, gaf de portefeuillehouder aan, maar dat vindt het CDA te eenvoudig. Volgens Meijer hoort het ook bij de wettelijke taak van het college om actief toezicht te houden en bij constateringen over te gaan tot handhaving. 'We zijn geen voorstander van een surveillance state of een decentrale politiestaat, maar we moeten natuurlijk wel voorkomen dat onjuist gebruik wordt getolereerd omdat er simpelweg geen toezicht is.'

Juist zaken binnen het stedelijk gebied kunnen ertoe leiden dat inwoners er scheve gezichten op nahouden. 'Stel dat je buurman iets heeft gebouwd zonder vergunning en jij vraagt als modelinwoner netjes die vergunning aan en die wordt vervolgens geweigerd? Dat moeten we zien te voorkomen. In het verleden is het te vaak zo geweest dat de raad zaken heeft moeten legaliseren, bijna onder het mom van 'gewoonterecht' terwijl we daar in beginsel gewoonweg onwelwillend tegenover stonden', besluit Meijer.