05 november 2021

CDA stemt in met Programmabegroting 2022

Het CDA heeft donderdag 4 november jl. ingestemd met de door het college voorgelegde Programmabegroting 2022. Het CDA had een aantal onderwerpen uit de begroting geaccentueerd: koopwoningen voor inwoners met een krappe beurs, een lokale ombudsman en meer aandacht voor handhaving. Uiteindelijk werd een CDA-motie die oproept tot onderzoek naar de invoering van een zelfbewoningsplicht en een opkoopbescherming unaniem door de raad aangenomen. Ook wordt, op aandringen van Gemeentebelangen en CDA op korte termijn een gesprek tussen raad en college georganiseerd om het te hebben over openstaande handhavingskwesties.

De CDA-fractie bedankte het college en de ambtenaren voor de overzichtelijke programmabegroting en meerjarenraming. De programmabegroting laat een financieel gezonde uitgangspositie zien. Wel stipte het CDA wat onzekerheden aan, zoals de invloed die de coronapandemie in 2022 nog gaat hebben, de herverdeling van middelen uit het gemeentefonds, de energietransitie en invoering van de Omgevingswet. Al deze onderwerpen maken de toekomst voor veel inwoners spannend. Tegelijkertijd is het CDA positief gestemd: het college heeft door de verkoop van de Eneco-aandelen, aflossing van schulden en investeringen in infrastructuur, onderwijs en sport ingezet op het vasthouden van de gezonde uitgangspositie en kan die op deze manier doorgeven aan de volgende raad.

Wonen

Veel inwoners hebben terechte zorgen over de woningmarkt. In Pijnacker-Nootdrop zijn de woningprijzen de afgelopen jaren gestegen tot een gemiddelde van ruim 410.000 euro. Dat is prettig voor mensen die al een woning bezitten, maar betekent voor starters die hun eerste stap op de koopwoningmarkt nog moeten zetten, dat de situatie onbetaalbaar dreigt te worden en in veel gevallen al onbetaalbaar is.

Het CDA diende daarom bij de Kadernota al een motie in om te onderzoeken of een Woonfonds zoals in Rijswijk bestaat ook voor Pijnacker-Nootdorp zinvol en haalbaar is. De landelijke overheid staat het gemeenten per 1 januari 2022 toe om in gewilde wijken te voorkomen dat woningen worden opgekocht voor de verhuur door invoering van de opkoopbescherming. Daarom diende het CDA een motie in die het college oproept te onderzoeken of invoering van een zelfbewoningsplicht kansrijk is en te bezien of een opkoopbescherming in wijken kan worden ingevoerd. Zo blijven er meer koopwoningen beschikbaar voor mensen die er zelf in gaan wonen. Dat kunnen starters zijn, maar ook senioren. Het CDA is dan ook verheugd met de gemixte woningbouwplannen waarin ook ruimte is voor passende seniorenwoningen. Daarmee zet het college een belangrijke stap voorwaarts richting een seniorvriendelijke gemeente.

Afval

Uit de cijfers in deze programmabegroting kan worden afgelezen dat onze gemeente al jaren achterloopt op het landelijke gemiddelde qua hoeveelheid restafval. Het CDA is het zat dat inwoners de hoofdprijs betalen voor hun afval. Daarom blijft we inzamelinnovaties (zoals nascheiden) op de voet volgen en willen we dat de prikkel om afval op de juiste plaats aan te bieden, goed te scheiden en restafval te minimaliseren meer gaat lonen.

Daarom is het CDA blij dat het college voorstelt de lastenverlaging van 200.000 euro op de afvalstoffenheffing ook in 2022 door te zetten. Daar bovenop steunde het CDA het D66-amendement om bij de indexering van de afvalstoffenheffing te rekenen met het lagere percentage van 1,3% in plaats van de door het college voorgestelde 2,9%. Daarbij heeft het college de CDA-fractie overtuigt dat deze lagere indexatie niet door inwoners moet worden gecompenseerd met een aanzienlijk hogere heffing in 2023.

Vertrouwen en voorspelbaarheid

De ambities die in de Programmabegroting zijn geformuleerd komen alleen tot wasdom als inwoners vertrouwen hebben in een goede afloop. Het CDA wil er vanuit kunnen gaan dat overheidsbeleid voorspelbaar en betrouwbaar moet zijn. De afgelopen jaren is echter wel gebleken dat het voor de overheid soms lastig is om te zien waar zaken voor inwoners niet goed lopen. Ook in Pijnacker-Nootdorp zijn er geluiden van inwoners die zich niet gehoord of benadeeld voelen of al heel erg lang wachten op reactie van de gemeente. Voor een rijke gemeente als de onze is dat niet iets om trots op te zijn. Daarom dienden PPN en CDA een motie in die verzocht te onderzoeken of een lokale of regionale ombudsman toekomst heeft. Helaas vond de rest van de gemeenteraad dit niet nodig. Het CDA blijft zich hard maken voor een onafhankelijke functionaris die voor individuele belangen op kan komen, waar de raad zich in blijft spannen voor het algemeen belang.

Handhaving

Een voorbeeld van zaken die nog niet altijd vlekkeloos verlopen, is het handhavingsdossier. Het CDA verneemt van inwoners dat zij al lang wachten op de afhandeling van handhavingsverzoeken, maar hoort ook van scheve gezichten doordat de gemeente onvoorspelbaar is in het oppakken van handhavingsverzoeken. Daarom wilde het CDA, samen met Gemeentebelangen, dat het college inzichtelijk zou maken wat de openstaande handhavingskwesties zijn met een stand van zaken per dossier en deze dossiers zoveel als mogelijk op te lossen voor installatie van de nieuwe burgermeester in januari.

De toekomst tegemoet

We staan voor een gigantische opgave om voor milieu en klimaat te doen wat nodig is. Soms betekent dat, dat er keuzes gemaakt moeten worden die misschien niet meteen met applaus worden ontvangen, maar die wel verstandig zijn en vergezeld gaan van een visie op de toekomst. Pijnacker-Nootdorp kan zich gesteund voelen door een innovatieve glastuinbouwsector die een belangrijke rol in onder andere de warmtevoorziening van onze wijken kan pakken. Het CDA vindt dat broodnodig, zo blijft niemand in de kou staan en kunnen we het uitgangspunt van woonlastenneutraliteit handhaven.

Ook is het CDA verheugd dat het college onlangs een breed gedragen Lokaal Preventieakkoord hebben ondertekend. Immers is bekend is dat de gezondheid van mensen, zowel fysiek als mentaal, een beetje onder druk staat. Steeds meer mensen hebben moeite om op gezond gewicht te blijven en ook kampen steeds meer mensen, jong en oud, met mentale klachten, bijvoorbeeld als gevolg van eenzaamheid. Daarom heeft het CDA het amendement om de bestaande sport-, speel- en ontmoetingslocaties voor jongeren in onze kernen te verbeteren en te upgraden gesteund.

Vicefractievoorzitter Meijer sloot af met een gewetensvraag: “[…] we vragen erg veel van onszelf: kunnen we soms ook even ont-moeten?”