20 oktober 2022

Grote rol voor gemeente om sport toegankelijk te houden voor inwoners Pijnacker-Nootdorp

Het CDA stelde op 10 oktober schriftelijke vragen aan het college in verband met de hoge energieprijzen en de impact op de sportverenigingen in Pijnacker-Nootdorp. Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat de gemeente, in afwijking van hetgeen is bepaald in de huurovereenkomsten van sportaccommodaties, de huur voor 2023 niet te verhogen met 9,6 procent (o.b.v. inflatie), maar te kiezen voor een driejaarlijks gemiddelde, zodat de huur voor 2023 wordt aangepast met 4,2 procent. Voor inwoners met een kleine beurs geldt dat zij in aanmerking kunnen komen voor een bijdrage in de kosten voor deelname aan maatschappelijk verkeer (waaronder sport) via de bijzondere bijstand. Specifiek voor de jeugd is er het Jeugdfonds Sport & Cultuur.

Het college geeft verder aan dat er één sportvereniging aandacht heeft gevraagd voor de stijgende energieprijzen en de gevolgen hiervan voor de vereniging voor de middellange termijn. Het college is met hen in gesprek. Met andere verenigingen wordt doorlopend overlegd. Toch is het niet zo dat het college zomaar financieel te hulp schiet: ten aanzien van de stijging van de energielasten en het financieel ondersteunen van verenigingen, ziet het college van B&W vooral een rol voor de Rijksoverheid. Sportkoepel NOC*NSF, de voetbalbond (KNVB) en de Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) dringen bij het kabinet aan om de sportsector te hulp te schieten. Ook zijn er diverse moties in de Tweede Kamer aangenomen waarmee het kabinet is opgeroepen om met een oplossing te komen voor de stijgende energielasten. De verwachting is dat het kabinet op korte termijn met een regeling komt voor maatschappelijke organisaties, waarbij gemeenten kunnen aanhaken. Het college volgt de ontwikkelingen nauwlettend en informeert de verenigingen hierover.