30 maart 2023

Vrijwilligerswerk bij (sport)verenigingen onder druk

Samen met de fractie van Gemeentebelangen heeft de CDA fractie eind februari vragen gesteld over vrijwilligers bij sportverenigingen. De fracties vroegen zich af of het college ermee bekend was dat het aantal mensen dat vrijwilligerswerk doet bij sportverenigingen (endan voornamelijk in sportbesturen) ook in Pijnacker-Nootdorp steeds verder daalt. Het CDA was dit al meermaals ter ore gekomen, maar tijdens een door de Sportraad georganiseerd Sportcafé ter gelegenheid van het nieuwe jaar, schrok sportwoordvoerder Janno Meijer zich een hoedje over de alarmerende berichten van de verenigingen.

Het college geeft in haar beantwoordin aan ermee bekend te zijn dat een aantal sportorganisaties moeite heeft met het vinden van voldoende vrijwilligers en dan met name voor de vitale bestuursfuncties. Zij constateert dat dit kenmerkend is voor organisaties die (vrijwel uitsluitend) worden gerund door vrijwilligers. Het CDA is blij dat de gemeente waar mogelijk en wenselijk ondersteuning biedt wanneer daarom gevraagd wordt door verenigignen.

Meijer en Minderhoud (Gemeentebelangen) vroegen zich ook af of het college al door (sport)verenigingen is benaderd waar het een teruglopend animo voor vrijwilligerswerk (en specifiek bestuurswerk) betreft. Meijer: 'Door het matchen van actieve senioren, bijvoorbeeld opa’s en oma’s, met verenigingen die om vrijwilligers en bestuurders verlegen zitten, zou het college die rol kunnen pakken. Wij vroegen ons af of het college die mening ook was toegedaan.' Het college geeft aan daarover niet actief door sportverenigingen te zijn benaderd. Zij geeft aan te allen tijde bereid te zijn om te luisteren naar hulpvragen en mee te denken aan oplossingen. Het Vrijwilligers Informatiepunt van de SWOP biedt ondersteuning aan vrijwilligersorganisaties bij het zoeken naar kandidaat-bestuursleden en andere vrijwilligers. Het doet het CDA deugd dat de gemeente kan en verenigingen wil ondersteunen bij het zorgen voor de continuïteit van de vereniging.

Meijer is ook blij dat verenigingen bij de verenigingsadviseur sport binnen het team van sportfunctionarissen van Team4Talent kunnen aankloppen. 'Zo kunnen sportverenigingen die behoefte hebben aan ondersteuning of advies, in welke vormdan ook, aankloppen bij deze adviseur. Mogelijk helpt dit de druk op de vereniging wat te verlichten, maar uiteindelijk is het natuurlijk de toenemende individualisering, gecombineerd met dat we als mensen steeds meer op ons bordje krijgen die voorheen werden opgepakt door de overheid. Dat maakt dat we in de problemen komen voor wat betreft het belangeloos iets doen voor een ander in de vorm van vrijwilligerswerk.'

Voor de volledige beantwoording, raadpleegt u: https://pijnacker-nootdorp.raadsinformatie.nl/modules/1/Ingekomen%20stukken/828120

Foto via gemeente Pijnacker-Nootdorp via Kijk op de Wijk Pijnacker-Zuid