De Drechtsteden en Alblasserwaard slaan de handen ineen om uitdagingen waar we de komende periode gezamenlijk voor staan samen op te lossen. Daarvoor hebben we verbinding nodig met elkaar, met de gemeenten en de landelijke overheid. We willen betaalbaar wonen mogelijk maken in onze regio en echt werken aan bereikbaarheid.

We wonen in een gebied waar we vaak te maken hebben met files en druk op het wegen-verkeersnetwerk. Dit geeft overlast en is slecht voor de leefomgeving. Als regio willen we samen met de provincie optrekken om meer aandacht te geven aan de bereikbaarheid in het landelijk gebied.

Regiovertegenwoordigers

Wat willen we gaan doen voor de regio?

Bereikbaarheid

• Ontwikkelen van Sandelingenknoop voor betere ontsluiting Hendrik-Ido Ambacht en Zwijndrecht op de A16.
  • Gevaarlijke stoffen van het bestaande spoor halen en een goederenspoorlijn aanleggen zodat treinstation Dordrecht een beter regionaal OV-knooppunt wordt.
  • Het CDA ziet meerwaarde in de snelle opkomst van deelvervoer zoals de deelfietsen in Sliedrecht en Dordrecht. Verdere deelmobiliteit zoals deelauto’s en -fietsen wil het CDA ondersteunen.
  • Verbreding van de A15 voor verbetering van de luchtkwaliteit voor aanliggende gemeenten en voorkomen van sluipverkeer in aangrenzende gemeenten.
  • Verdere versterking van de MerwedeLingeLijn met hoogwaardige treinstellen.
  • Openbaar vervoer-verbindingen aan de randen van de provincie moeten goed kunnen aansluiten, door bijvoorbeeld extra vervoer over water. Denk aan het doortrekken van de waterbus vanaf Rotterdam tot aan Nieuwpoort.

Economie & werkgelegenheid

• Meer duurzame werkgelegenheid in de maakindustrie en (zakelijke) dienstverlening.

Wonen

• Het CDA wil de nieuwbouwopgave invullen met een betere woningmix van een derde goedkope, middeldure en vrije sector woningen. Hierin wordt ruimte gegeven aan maatwerk per regio.
  • Een goede manier om starters te bedienen is het bouwen van woningen die geschikt zijn voor co-housing, meerpersoons woningen voor studenten en jongvolwassenen, vaak met gedeelde voorzieningen. Ook stimuleren we andere woonvormen zoals tiny houses en knarrenhofjes.
  • We bouwen complete wijken met aandacht voor wonen, werken, sport, zorg en ontmoeting. Maatschappelijke functies als de huisarts, scholen, cultuur en horeca worden hierbij opgenomen.

Toekomst voor de boer

• Focus op de agrarische sector waarbij de randvoorwaarden uit het gebied centraal staan en het gebiedsproces dat door boeren zelf is geïnitieerd.
  • De staat van Natura2000 gebieden naast boerenbedrijven moet centraal staan, en niet de meettabellen.
  • We zetten in op een beschermde status voor gezonde landbouwgrond en beter ondersteuning voor boeren die de biodiversiteit op het platteland versterken.
  • De provincie voorziet de boerengrondbanken van middelen door bij overheden te lobbyen, waarbij Boerengrondbanken in de uitgifte van grond o.a. zoeken naar andere naar mogelijkheden om maatschappelijke wensen mee te nemen.

Duurzaamheid en energie

• Naast zonne- en windenergie richten we ons ook op duurzame energiebronnen zoals aardwarmte, groen gas, blauwe en groene waterstof en duurzame biomassa.
  • De agrarische sector draagt mede bij aan het halen van de klimaatdoelen, bijvoorbeeld door zonnepanelen van lokale coöperaties op de daken van stallen te plaatsen om schone energie op te wekken voor de buurt.
  • Geen natuur of goede landbouwgrond opofferen voor zonneweides, maar zonnepanelen op daken, industrieterreinen en overdekte parkeerplaatsen.

Wat hebben we de afgelopen jaren gedaan?

Kijk ook eens hier naar