15 juni 2022

Opening snelfietsroute F15 door Staatssecretaris Vivianne Heijnen en Wethouder Peter Meij

Op woensdagmiddag 15-06-’22 heeft Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) samen met Wethouder Peter Meij (CDA Ridderkerk), de provincie Zuid-Holland en andere gemeenten de snelfietsroute F15 geopend. Deze opening vond plaats in Ridderkerk bij het eindpunt van de snelfietsroute nabij de Schans.

Het CDA Ridderkerk is blij met deze ontwikkeling. Betere fietsverbindingen zorgen ervoor dat mensen sneller de fiets in plaats van de auto pakken. Dit is niet alleen goed voor de gezondheid en het milieu, het draagt ook bij aan de bereikbaarheid van de provincie Zuid-Holland en Ridderkerk. De F15 biedt een alternatief aan automobilisten die nu voor relatief korte ritten van de A15 gebruikmaken. CDA Ridderkerk geeft hiermee invulling aan één van de speerpunten uit het verkiezingsprogramma.

Bij de realisatie van snelfietspaden verbeteren en verbinden we bestaande fietspaden. Verbeteren houdt bijvoorbeeld in dat we nieuw asfalt aanleggen, het pad verbreden of zorgen voor betere verlichting en voorrang voor fietsers waar dat kan. Dit resulteert in twee met elkaar verbonden fietspaden die allebei ongeveer 18 kilometer lang zijn die de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk verbindt. De route strekt zich uit van Poortugaal en de Vondelingenweg (ter hoogte van knooppunt Benelux) tot aan de brug over rivier de Noord en veerboothaven Ridderkerk De Schans, waar de Waterbus een halte heeft. Aan de westzijde sluit de route aan op de snelfietsroutes naar de Tweede Maasvlakte en de Groene Kruisweg naar Spijkenisse en Rotterdam. Aan de oostzijde op de veren naar Krimpenerwaard en Alblasserdam en de Beneden Merwederoute.