02 november 2021

Vragen over de nieuwe busverbindingen binnen Ridderkerk

U heeft het al gemerkt. De bussen rijden in Ridderkerk andere routes. Ook hebben de vertrouwde bussen een ander ritnummer gekregen. Helaas zijn er knelpunten in de nieuwe dienstregeling.

Zo rijdt op Slikkerveer bus 144 niet meer automatisch door naar de bushaltes waar bijvoorbeeld de bus naar Dordrecht ook stopt. Het is zelfs zo dat de helft van de bussen op Slikkerveer omkeert en terugrijdt naar Rotterdam.  Als CDA Ridderkerk vinden we dit geen wenselijke situatie en horen we van meerdere bewoners dat zij ook niet tevreden zijn met de nieuwe dienstregeling.

Hoe komt het dat de dienstregeling is gewijzigd?

Dit komt enerzijds vanwege de bezuinigingen door de RET. Vanwege Corona reden er te veel lege bussen rond. Te weinig passagiers stapten in. Om het bedrijf rendabel te houden, is er vanuit de RET bezuinigd. Anderzijds is de nieuwe dienstregeling vastgesteld door de regionale vervoersautoriteit MRDH (dit betreft het vervoersgebied tussen Rotterdam en Den Haag). De gemeente Ridderkerk heeft helaas hierin niet een beslissende stem.

Wel gaat de wethouder Verkeer en Vervoer, Peter Meij (CDA), zijn uiterste best doen om de nieuwe dienstregeling voor Ridderkerk verbeterd te krijgen. In januari wordt de nieuwe dienstregeling geëvalueerd. Dit biedt mogelijkheden voor de gemeente om dan wijzigingen voor te stellen.

Als u vragen/ opmerkingen heeft over de wijzigingen in de nieuwe dienstregeling dan kunt u contact opnemen met de wethouder Meij en natuurlijk de CDA-fractie. Dit kan via het wekelijkse spreekuur op het gemeentehuis en/of u kunt de wethouder en CDA fractie een e-mail sturen, waarin u uw zorgen en ervaringen met de nieuwe dienstregeling kenbaar maakt.

De wethouder heeft toegezegd dat hij met u en anderen in gesprek wil gaan.