23 maart 2023

Wethouder Peter Meij interviewt met twee ambtenaren reizigers van de R-netlijn 489

Vanmorgen heb ik (Peter Meij) met twee ambtenaren reizigers van de R-netlijn 489 geïnterviewd bij de halte Sportlaan/Rotterdamseweg. We wilden graag weten hoe ze oordelen over met name de faciliteiten van de halte en de sociale veiligheid. Het zijn vooral scholieren en studenten die op dit tijstip (8.00 - 9.00 uur) gebruik maken van het ov en relatief weinig forenzen. Ze waren tot mijn verrassing overwegend positief in hun algemene oordeel. Jonge reizigers vinden het belangrijk dat de bus op tijd vertrekt en ze snel naar de plaats van bestemming brengt in Rotterdam. En dat doet de 489.

Kritisch waren ze over de faciliteiten van de abri (te klein, het regent in, natte bankjes, geen verlichting en gebroken ruiten) en de sociale veiligheid als het donker is. Als ze aan het eind van de middag terugkomen ligt er vaak rommel bij de halte of in het fietsmandje. Ook ontbreekt er een vorm van sociale controle bij de fietsenstalling vanwege de afgelegen plek. Er worden fietsen gestolen, maar een scholier vertelde ook dat hij zijn fiets niet op slot had gezet.

Je merkt dat jongere reizigers wat makkelijker over deze tekortkomingen heen stappen, maar voor de wat oudere ov-reiziger moeten de faciliteiten echt beter om ze te verleiden om gebruik te (blijven) maken van het ov.
Wat mij opviel was dat de meeste reizigers 1 of 2 minuten voor de bus vertrekt bij de halte aankomen omdat blijkbaar de bus altijd op tijd vertrekt. Het was leuk om te doen!