23 september 2020

World Cleanupday in Ridderkerk

World Cleanup Day in Ridderkerk

‘Hoe lang duurt het voordat een bananenschil is verteerd?’

Afgelopen zaterdag zijn zeven miljoen stukken afval wereldwijd opgeruimd. In Nederland waren het er zo’n 127.211 (bron: NOS). Ook in Ridderkerk deden verschillende basisscholen een dag eerder mee aan ‘World Cleanup Day’. Zoals ook de christelijke basisschool De Wingerd. Teams van leerlingen gingen met een ouder op pad. Ook Peter Meij (wethouder CDA) vergezelde een groepje leerlingen tijdens het opruimen in wijk Oost.
Peter Meij opende de actie door een grote groep leerlingen te vertellen over de schadelijke gevolgen van al het plastic in de natuur. Plastic is vrijwel onverteerbaar en zelfs een weggeworpen bananenschil doet er al heel lang over om helemaal afgebroken te worden. Peter Meij vroeg aan de kinderen hoe lang het duurt voordat zo’n bananenschil is verdwenen. ‘Wel twee jaar’, was het goede antwoord.
En dat is al best lang, maar andere zaken doen er zelfs nog langer over. Wie op internet hierover wat Googelt, leest bijvoorbeeld dat uitgespuugd kauwgom, zonder menselijk ingrijpen, wel vijfentwintig jaar erover doet om te verdwijnen.
De leerlingen van De Wingerd gingen vrijdagmorgen met afvalgrijpers en vuilniszakken op pad. En werden steeds enthousiaster. Omdat er (helaas) zoveel te vinden was. Kinderen kropen zelfs onder de bosjes door om de verst weggeworpen blikjes en flesjes te kunnen verzamelen.

Er werden de meest gekke dingen in de bosjes gevonden. Zoals een pop en zelfs een gedumpte reiskoffer. Wijkcontactfunctionaris Jan Willem Steeman vertelde de kinderen dat hij tijdens zo’n schoonmaakactie een keer een (gedeelte van een) fiets in de struiken had gevonden.

Maar ook een heleboel opgebrande sigarettenpeuken. Zomaar achteloos op straat weggegooid.
Na een uur zoeken en vinden reageerden de kinderen wat teleurgesteld toen ze hoorden dat het al weer tijd was om naar school te gaan. Op school kregen alle kinderen, en de vrijwilligers die aan deze actie hadden meegedaan, een gratis Dopper drinkfles. Een leuk aandenken aan een succesvolle actie die het herhalen meer dan waard is.