04 november 2020

Algemene Beschouwingen - Inbreng CDA

Met de begroting die voorligt is het college er in geslaagd de jaarlijks voorgenomen uitgaven van de gemeente opnieuw drastisch binnen de perken te houden. De Vereniging Eigen Huis had zich al schrap gezet en haar leden gemobiliseerd met een petitie en bewapend met model bezwaarschriften tegen gemeentelijke verhoging van de OZB alom in ons land. In Rijswijk is dit echter niet nodig gebleken. Een scherpe analyse van onze uitgaven door een eensgezind college onder aanvoering van de wethouder van Financiën maakt belastingverhoging – zelfs in deze crisistijd – overbodig. Hulde dus aan dit college, en hulde aan onze wethouder van Financiën!

En dit is ook in lijn met wat het CDA samen met andere partijen in de zomer heeft gevraagd. Zoek het opnieuw in de mogelijkheden van efficiency en besparingen, maar zorg dat gemeentelijke inspanningen voor het welzijn van Rijswijkse inwoners in deze tijden overeind blijft. Corona betekent immers niet alleen een economische crisis. Het legt ook een enorme maatschappelijke druk op mensen.. Er is eenzaamheid, erger nog en méér dan vóór de crisis! Er zijn zorgen over teruglopende inkomsten. Bij zelfstandige ondernemers, die vrezen voor hun bestaan. En er is ongeduld. Bij ouderen om vrienden of hun kinderen en kleinkinderen op afstand weer aan het hart te kunnen drukken, Bij werkende mensen om hun werk achter de monitor te kunnen onderbreken met een gezellig gezinsuitje of een verre vakantiebestemming. Er is verdriet over het verlies van dierbaren. En er is ook protest en zelfs opstand bij mensen die vinden dat het allemaal wel lang genoeg heeft geduurd.

Naast financiële consequenties, zijn dit de maatschappelijk gevolgen van de crisis waar het CDA vandaag bij stil wil staan. Dat maakt de opdracht voor een gemeentebestuur in deze tijd extra lastig. Maar het betekent dat wij als gemeente samen met het maatschappelijk middenveld: Welzijnsinstellingen, Mantelzorgers, Kerken, Woningcorporaties en het Verenigingsleven, moeten kijken waar en hoe wij creatief kunnen bijspringen. Hoe bereiken we bijvoorbeeld in de huidige omstandigheden de mensen die vóór de crisis al onder eenzaamheid leden. Het CDA heeft daar in de vorige raadsperiode al eens een motie over ingediend. En waar hebben gezinnen met werkende ouders en schoolgaande kinderen nu behoefte aan? Het CDA vindt het logisch dat hier en daar de gemeentelijke overheid in deze tijd net even een sterkere stimulerende en bemiddelende rol gaat spelen. Graag horen wij welke initiatieven de wethouder Welzijn op dit vlak voor ogen heeft.

En dit geldt ook voor de gemeentelijke betrokkenheid bij de Zorg. Met genoegen nemen wij kennis van het Actieplan om de almaar uitdijende kosten van Jeugdzorg nu eindelijk te lijf te gaan. Door serieus prioriteiten te gaan stellen waar het CDA al jaren om vraagt. Maar wij hebben intussen in het Kaderdebat ook aandacht gevraagd voor de mensen die Huishoudelijke hulp of Verpleging thuis nodig hebben en daarbij in de praktijk vaak slecht of veel te laat geholpen worden. Dat verbeteren kost geen geld, maar kan naar onze overtuiging veel efficiënter. En dus niet alleen beter voor de hulpvragers, maar ook goedkoper voor de hulpverleners! Aangezien wij hier geen voorstellen voor bij de begroting hebben aangetroffen, dienen wij hierover een motie in. Snappen of Schrappen, ofwel betrek ook de client zelf bij het schrappen van onnodige regels en het opsporen van bureaucratie in de zorg. Bij andere gemeenten worden goede resultaten behaald bij dit soort schrapsessies. Wij hebben hier eerder om gevraagd en nog nooit resultaten op gehoord. En toch denken wij dat dit ook in Rijswijk echt wat gaat opleveren. En doe dit dan niet alleen met ambtenaren en professionals. Laten we nu eens de mantelzorgers en de mensen zelf vragen om wie het gaat, waar het hele systeem piept, kraakt en vast zit. Waar die bureaucratie hen dwarszit. Wij hebben daar een motie voor opgesteld en graag horen wij de reactie van de wethouder Sociaal Domein hierop.

Dan een derde aspect van deze crisis: de handhaving. Naast de mensen die in de zorg werken, wordt in deze tijd ook van politie en buitengewone opsporingsambtenaren (BOA) extra veel verwacht. Het CDA vindt het dan ook niet logisch om hier nu te gaan bezuinigen op inzet. Camera toezicht mag wat ons betreft dan wel worden uitgebreid, maar niet in plaats van menselijk contact, niet in plaats van persoonlijk toezicht op straat. Samen met andere partijen dienen wij een amendement in om de Handhavingscapaciteit minimaal op sterkte te houden en geven hier een financiële dekking voor aan. Daarnaast willen wij graag weten hoe het staat met ons idee om werkzoekenden op vrijwillige basis in te zetten bij het toezicht op straat. De zogenaamde hulp-BOA’s of hulp-toezichthouders. Bij het Kaderdebat gaven wij een concreet voorbeeld hoe zij kunnen worden ingezet bij bestrijding van het illegaal storten van afval. En uw ambtsvoorganger voorzitter, heeft hier positief op gereageerd. Graag uw reactie.

Het is niet alleen de rotzooi die naast vuilnisbakken wordt gedumpt en die voor overlast en extra kosten zorgt. Het is ook rommelig straatbeeld dat hier en daar zorgt voor verloedering. Zeker in combinatie met de nog steeds slechte zuinige verlichting en het zuinige onderhoud van wegen, trottoirs en groenvoorziening. Dit is nog lang niet zoals wij het van ouds in Rijswijk gewend waren. Ook daarop past volgens het CDA dus geen bezuiniging. Wij ondertekenen dan ook een amendement samen met andere partijen om dit ongedaan te maken. Als we van Rijswijkers kostendekkende tarieven vragen voor de duurder worden afvalverwerking, dan moeten wij de dienstverlening van de gemeente, en het onderhoud en toezicht op straat minimaal op peil houden. Daar hebben onze inwoners recht op.

Het vergt in deze barre tijd een uiterste krachtsinspanning. Maar wij zien dat dit college goed op weg is. Want, laten we eerlijk zijn, dit college dat na de verkiezingen nog maar net vorig jaar met een late start moest beginnen, krijgt heel veel voor de kiezen. Maar het is er in geslaagd om eensgezind in totaal al 15 miljoen euro aan ombuigingen te vinden. Deels gerealiseerd en deels nog te realiseren. Lastig, al was het maar straks met de herverdeling van de subsidies minus 10% ! En tegelijk is daar de opbrengst van ENECO niet voor gebruikt, zoals in andere gemeenten wel is gebeurd. Waar de opbrengst gewoon wordt ingezet  om het lopende investeringsplan van een dekking te voorzien. Zo niet in Rijswijk. Sterker nog, dit college heeft vorig jaar al de wegvallende dividendopbrengsten structureel gedekt, zodat de raad in vrijheid kan beslissen over de aanwending daarvan. Ondanks alle tegenslag wordt zo financieel de tering naar de nering gezet en nemen wij tegelijk initiatieven om bijvoorbeeld door stadsontwikkeling nieuwe huisvesting voor de middeninkomens te realiseren. Wij gaan door met investeren in Rijswijk en hebben alle vertrouwen in de goede uitkomst daarvan.