20 april 2022

Asielzoekerscentrum - debat 19 april 2022

Dinsdagavond 19 april 2022 was er een extra raadsvergadering over het asielzoekerscentrum (AZC)  in Rijswijk. De aanleiding was een aangekondigde motie van Pvda, Groenlinks, ChristenUnie en de Partij voor Gelijkheid & Rechtvaardigheid om het AZC ook na 31 mei 2022 open te houden.

Besluit oktober 2021
De gemeenteraad heeft op 12 oktober 2021 besloten om het AZC per 1 juni 2022 te sluiten. Het CDA heeft dit besluit destijds gesteund. Onderdeel van dat besluit was ook (onder punt 7) een opdracht aan het college om met een plan te komen voor tijdelijk gebruik van het terrein voor de periode totdat het terrein volgens afspraak beschikbaar gesteld moet worden aan derden.

Oorlog in Oekraïne
Door de oorlog in Oekraïne zijn er op dit moment veel extra woonplekken nodig voor het opvangen van vluchtelingen. De gemeente Rijswijk heeft opvang gerealiseerd, mede dankzij de beschikbaarheid van hotels. Doorstroming naar langdurige huisvesting moet worden geregeld, omdat we niet weten hoelang en hoeveel vluchtelingen opvang nodig hebben. Het CDA heeft begin maart de verklaring ondertekend waarin we uitspreken dat Rijswijk als gastvrije stad vluchtelingen uit Oekraïne wil en zal opvangen.

Statushouders
In asielzoekerscentra zijn ook veel statushouders (asielzoekers met verblijfsvergunning) woonachtig. Dat komt omdat er onvoldoende woningen beschikbaar zijn. Begin april woonden maar liefst 13.000 statushouders in een AZC. Mede daarom zijn er veel minder plaatsen beschikbaar voor asielzoekers (zonder verblijfsvergunning). Dit heeft natuurlijk alles te maken met het enorme woningtekort. Een tekort wat veel groepen raakt.

Debat 19 april
Het CDA heeft tijdens het debat aangegeven dat het heroverwegen van sluiting niet onlogisch is. Het is alleen niet goed mogelijk om een afweging te maken, omdat de wethouder geen concreet voorstel aan de raad heeft voorgelegd. De wethouder heeft in een raadsinformatiebrief aangegeven dat men een flexibel wooncentrum voor acute woningnood wil ontwikkelen op de locatie van het AZC. Daartoe heeft de wethouder meerdere gesprekken gehad met o.a. woningcorporaties, het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de stichting Welzijn Rijswijk. Maar er is geen concreet voorstel. We weten dus niet hoeveel mensen daar een plaats kunnen krijgen, welke groepen daar mogen wonen, we kennen het financiële plaatje en de juridische consequenties niet. Het CDA is daarin teleurgesteld. Er ligt immers al een opdracht van de raad vanaf oktober 2021. En het is belangrijk om het plan te kennen om een goede afweging te maken. Het is nogal een verschil of 50 of 250 statushouders daar mogen wonen. Levert het een substantiële bijdrage aan het grote probleem van huisvesting van statushouders en door vrijkomende plaatsen indirect ook een bijdrage aan de landelijke opdracht van opvang asielzoekers. En hoeveel plaatsen zijn er beschikbaar voor vluchtelingen uit Oekraïne en hoeveel voor daklozen en andere acuut woningzoekenden. We weten het niet. Daarom heeft het CDA de wethouder opgeroepen om voor de raadsvergadering van 10 mei met een zo concreet mogelijk voorstel te komen, zodat we een goede afweging kunnen maken.

Nieuwe vluchtelingen in Rijswijk
Deze week heeft het COA aan de gemeente Rijswijk laten weten per direct nieuwe vluchtelingen te plaatsen. Dit is tegen de afspraak in. Het CDA kan daar wel in meegaan. ,,Het is onbestaanbaar dat mensen in de buitenlucht moeten slapen als wij in ons asielzoekerscentrum goede bedden hebben'', zegt Menno van Enk in het AD. ,,Ik heb het gemeentebestuur nog gevraagd hoe ver we zijn met onze eigen plannen voor het terrein van het asielzoekerscentrum. Die zijn nog niet klaar.''

Foto: Omroep West