11 mei 2022

Asielzoekerscentrum of 'Centrum voor flexibel wonen'?

Dinsdagavond 10 mei heeft de gemeenteraad opnieuw vergaderd over het asielzoekerscentrum aan de Lange Kleiweg.
Eerder was er al een spoeddebat op 19 april. Toen heeft de CDA-fractie de wethouder opgeroepen om voor de raadsvergadering van 10 mei met een zo concreet mogelijk voorstel te komen. Dan is een goede afweging mogelijk tussen het openhouden van het asielzoekerscentrum of het realiseren van een 'centrum voor flexibel wonen'. Voor meer informatie over het debat van 19 april: https://www.cda.nl/zuid-holland/rijswijk/actueel/nieuws/asielzoekerscentrum.

Geen voorstel, veel vragen
De wethouder heeft de gemeenteraad op 2 mei geïnformeerd met een raadsinformatiebrief met de stand van zaken en een uitwerking van vier scenario's. De brief voldoet echter niet aan ons verzoek om een concreet voorstel.
Vooral de scenario's voor het realiseren van een 'centrum voor flexibel wonen' (scenario 2 en 3) roepen veel vragen op. We noemen enkele vragen: War zijn de financiële consequenties? De uitgaven kunnen zomaar in de miljoenen lopen, zonder dat duidelijk is welke inkomsten er zijn. In hoeverre is het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) bereid mee te werken aan de verschillende scenario's? Hoeveel mensen kunnen we in het plan een goede woonplek bieden? Zijn andere gemeenten bereid 'hun' statushouders tegen vergoeding in Rijswijk te laten wonen? Lukt het om afspraken te maken met corporaties en instellingen zoals Welzijn Rijswijk op het gebied van de begeleiding van statushouders?

Voorstel D66 en VVD: onbegaanbare weg voor het CDA
D66 en VVD kwamen maandag 9 mei met een initiatiefvoorstel om scenario 3 een stap verder te brengen. Scenario 3 is het realiseren van een 'centrum voor flexibel wonen' met een overgangsperiode. Maar in dat voorstel wilden ze het college direct de opdracht geven om benodigde contracten te sluiten en de financiële gevolgen te verwerken in de halfjaarrapportage 2022. Dit in combinatie met het sluiten van een intentieovereenkomst tussen het COA, de gemeente en betrokken woningcorporaties gericht op het overnemen van het asielzoekerscentrum door de gemeente of corporaties. Gezien alle onzekerheden en mogelijk forse financiële consequenties was dat voor de CDA-fractie een onbegaanbare weg.

CDA-voorstel krijgt steun van D66 en VVD
Het CDA heeft daarom een eigen initiatiefvoorstel geschreven met de opdracht aan het college om de huidige overeenkomst met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) voor een asielzoekerscentrum aan de Lange Kleiweg te Rijswijk (met dezelfde voorwaarden, ook op het gebied van veilige-landers) te verlengen tot en met 30 november 2022. Tevens het college de opdracht te geven een raadsvoorstel met plan van aanpak en begroting voor het realiseren van een centrum voor flexibel wonen (zoals geschetst in de raadsinformatiebrief 22 045) met alle relevante partners uit te werken en dit in september 2022 aan de raad aan te bieden. En ook het college de opdracht te geven andere gemeenten in de provincie Zuid-Holland op actieve wijze te benaderen inzake hun verantwoordelijkheid op het gebied van asiel- en vluchtelingenopvang.
Dit voorstel is minder verstrekkend dan het eerdere voorstel van D66 en VVD. Het vraagt immers eerst om een raadsvoorstel met plan van aanpak en begroting, zodat de raad zich hierover kan uitspreken. De raad krijgt dan de kans de plannen goed te beoordelen en te toetsen op haalbaarheid en financiële gevolgen. Tegelijkertijd houden we het asielzoekerscentrum voorlopig open. En dat is gezien het landelijke tekort aan opvangplaatsen - wat ons betreft - een goed voorstel. Na overleg met D66 en VVD hebben zij hun voorstel ingetrokken en hebben ze het CDA-voorstel mede-ingediend. Na het debat is het voorstel van CDA-D66-VVD door de gemeenteraad aangenomen met 16 stemmen voor en 13 tegen.

Foto: Omroep West