21 december 2022

Beter voor Rijswijk...!?

Tijdens de raadsvergadering d.d. 20 december 2022 heeft de CDA-fractie - samen met VVD, Rijswijks Belang en Wij. Rijswijk - een motie vreemd aan de orde ingediend. Dat is een motie over een onderwerp dat die avond niet op de agenda stond, maar wat de CDA-fractie betreft zo belangrijk dat het niet kon wachten.

Het gaat namelijk om de vele bouwplannen in Den Haag (en Rijswijk) en als gevolg daarvan veel extra verkeer. Veel extra verkeer op de al drukke wegen in onze gemeente. Daarom moet er wat ons betreft een integrale en regionale mobiliteitsvisie ontwikkeld worden met aandacht voor alle vormen van vervoer. En zolang die visie niet is ontwikkeld, willen we geen nadere voorbereidingen voor het verleggen van tramverbindingen (zoals over de Geestbrugweg). Tegelijkertijd willen we nadenken over hoe we doorgaand verkeer richting Den Haag - en dus door Rijswijk - kunnen ontmoedigen. We moeten als Rijswijk echt voor onze inwoners opkomen. Als we niet oppassen heeft Den Haag de lusten en Rijswijk alleen maar de lasten.

Helaas was er geen meerderheid voor ons voorstel. Ongelooflijk. Enkele partijen vonden het te pittige en te ‘dreigende’ teksten. Maar tot nu toe hebben we als Rijswijk met praten, pappen en nathouden onvoldoende resultaat geboekt. Coalitiepartij VVD diende de motie mede in, coalitiepartij Beter voor Rijswijk stemde verdeeld! Twee leden stemden voor, twee leden stemden tegen. De motie werd uiteindelijk niet aangenomen met 14 stemmen voor, 15 tegen. Dank voor de steun VVD, Rijswijks Belang en  Wij. Rijswijk!
Voor nu jammer, maar we laten dit niet los. We blijven strijdlustig vechten voor de Rijswijkers! Dat lijkt ons beter voor Rijswijk…!

Lees hieronder de bijdrage van onze fractievoorzitter Menno van Enk en daaronder leest u de tekst van de motie.

Bijdrage Menno van Enk

Voorzitter,

Ook vanavond staan er niet veel voorstellen op de raadsagenda. Je zou zeggen dat er niet veel in onze stad valt te besluiten. Maar niets is minder waar, want de plannen voor stedelijke verdichting in Rijswijk zijn volop in voorbereiding.

Daarom komt de CDA-fractie nu met een motie over mobiliteit die in overleg met andere fracties is opgesteld. De verkeerscongestie die de afgelopen jaren niet alleen de stad Den Haag, maar steeds meer ook onze gemeente Rijswijk treft, baart het CDA namelijk grote zorgen. Wij hebben die vaker uitgesproken. Zoals vier jaar geleden. Toen we een brede meerderheid van onze raad dachten te zien, die er alles voor over had om de Prinses Beatrixlaan te ondertunnelen. Daar heeft Rijswijk een bestemmingsreserve voor aangelegd. Een investering in de toekomst tegen lawaai en luchtvervuiling en voor het leefbaar houden van onze stad. Want niet alleen de binnenstedelijke woningbouw in onze eigen gemeente, maar zeker ook die vlak over de grens met Den Haag, leidt intussen elke maand, ja elke week, weer tot extra autoverkeer in en vooral door Rijswijk. Tussen de snelweg en de tienduizenden nieuwe woningen in De Binckhorst, in Laakhaven, en in Den Haag Zuid-West.

Tienduizenden woningen waarvan de wethouder van Den Haag maar bleef volhouden, dat die nieuwe bewoners in principe allemaal met de fiets en met de tram gaan. In Rijswijk zien we ze niet langsfietsen. We zien ze met de auto in de file staan. In de files aan de Prinses Beatrixlaan en op de Haagweg. Maar intussen ‘s avonds ook aan de Burgemeester Elsenlaan en aan de Huis te Landelaan.

Voorzitter. als wij niks doen, dan wordt dit alleen maar veel erger. En als wij stil het regionaal overleg afwachten, dan wordt dit straks voor Rijswijk een nachtmerrie waar niet snel meer uit valt te ontwaken.

In het forum heeft onze wethouder Van der Laar ons uitgelegd dat hij een prachtige positie in de vervoerregio heeft, waarbij hij 26 gemeenten vertegenwoordigt. Maar één van die gemeenten: Rijswijk, wil daar graag resultaat van zien. En wat we horen van het bestuurlijk overleg stelt niet gerust. De regio beschouwt de Prinses Beatrixlaan niet als een groot probleem. Dus praten we maar door over het verplaatsen van tram 1 over de Geestbrugweg waar wij niet om hebben gevraagd, en blijft de verkeerscongestie nu, doorgroeien tot een infarct van binnenkort.

Daarom vinden wij dat we als raad vanavond weer eens gezamenlijk en eensgezind onze tanden moeten laten zien. Voordat er in het voorjaar een uitgewerkt plan ligt waar we als raad alleen maar ja op mogen zeggen. Eerst een integraal mobiliteitsplan, waar ook de afhandeling van het autoverkeer in is geregeld, voordat we instemmen met andere investeringen. En als dat niet gebeurt, dan rest ons maar één ding: klaarstaan met een uitvoeringsplan, waar we de pollers gaan zetten, waar we de stoplichten anders instellen, en waar we de weg gaan versmallen. Want wij zijn het beu om alleen maar dromen aan te horen over tienduizenden huishoudens die gaan fietsen, terwijl we hier op een verkeersinfarct aankoersen.

Tekst van de motie:

Motie vreemd aan de orde
‘Naar een doordachte regionale mobiliteitsvisie’

De gemeenteraad van Rijswijk in vergadering bijeen op 20 december 2022,

De raad constaterende:
· Dat in de media plannen zijn gepresenteerd om in Den Haag naast de woningen in Zuid West, ook in de Binckhorst en in Laakhaven de woningbouw nog verder uit te breiden tot een aantal dat de 100.000 woningen ruimschoots overstijgt;

· Dat in de Forumvergadering van 6 december jl. door het college een toelichting is gegeven op de afspraken van de vervoerregio met het Rijk over investeringen in bereikbaarheid;

· Dat daarin enerzijds wel sprake is van “vaker een tram over de Geestbrugweg te laten rijden “, terwijl over dat tracé in de Rijswijkse raad nog geen besluit is genomen;

· Dat er anderzijds géén afspraken zijn gemaakt over de problematische verkeerssituatie op de Prinses Beatrixlaan, terwijl de raad zich daar al jaren nadrukkelijk uitspreekt over een tunnel als oplossing en daar ook een financiële reserve voor heeft aangelegd;

· Dat ook op andere (doorgaande) wegen zoals de Haagweg, de Burgemeester Elsenlaan en de Huis te Landelaan het verkeer praktisch vaker stil staat dan dat het doorrijdt;

· Het STOMP-principe een aanvaard principe is binnen Rijswijk en omliggende gemeenten, maar dat dit vooralsnog geen enkel effect heeft op het gebruik van auto’s in de regio en dat het er gelet op berichten over autoverkopen en verdere verschraling van het OV, er niet de schijn van heeft dat dit op korte termijn verandert;

Overwegende:
· Dat de wethouder in de Forumvergadering meldt dat in de regio de verkeerssituatie aan de Beatrixlaan niet zo problematisch wordt gezien als in Rijswijk zelf;

· Dat echter feitelijk nu al de verkeersopstoppingen groter worden langs alle hierboven genoemde doorgaande wegen in Rijswijk tussen de ringweg en de stad Den Haag;

· Dat dit met de intensivering van woningbouw in Den Haag, gecombineerd met onze eigen bouwopgaven, tot een compleet onwerkbaar en ongezond verkeersinfarct in Rijswijk gaat leiden;

· Er behalve Rijswijk ook andere gemeenten zijn, zoals Delft, Westland, Voorburg-Leidschendam die te maken hebben met de enorme woningbouw in Den Haag, naast de eigen woningbouw realisatie;

· Woningbouw alleen kan worden gerealiseerd met een verstandige integrale en regionale mobiliteitsvisie die zich uitstrekt over alle vervoersmodaliteiten;

Verzoekt het college met klem:
· Met de omliggende gemeenten een integrale en regionale mobiliteitsvisie te formuleren waarbij alle vervoersmodaliteiten aan bod komen, met als uitgangspunt dat de bereikbaarheid en leefbaarheid van alle gemeenten hierin geborgd is;

· Met de gemeenteraad eerst in gesprek te gaan over de uitgangspunten en het te verkrijgen mandaat;

· Géén enkel voorstel voor te bereiden over het verleggen van tramverbindingen zolang de gevolgen van het autoverkeer door Rijswijk niet op een serieuze manier door de regio zijn onderkend blijkens de bereidheid om te komen tot de bedoelde mobiliteitsvisie;

· En in de tussentijd alle mogelijkheden te onderzoeken en te beproeven voor het weren van doorgaand verkeer door Rijswijk d.m.v. afsluiting, afstelling van verkeerslichten, wegversmalling, of wat voor ontmoedigende maatregelen dan ook.

En gaat over tot de orde van de dag.

CDA Rijswijk - Menno van Enk
VVD Rijswijk - Udo Oelen