14 juni 2022

Bewoners laantje Van Vredenburchweg vrezen voor veiligheid kinderen

Er ligt een plan klaar voor de ontwikkeling van 39 woningen op het terrein van de voormalige tennisbaan en sauna op Buitenplaats Hofstede. De toekomstige eigenaren moeten over het smalle stukje van de Van Vredenburchweg de Landgoederenzone verlaten om hun wijk uit te komen, richting de Huis te Landelaan. De bewoners van dit nu voor auto’s doodlopende laantje, onderdeel van de hoofdfietsroute, voorzien veel overlast en zijn bang voor de verkeersveiligheid - vooral van hun kinderen.

Deze flessenhals van de Van Vredenburchweg, tussen Te Werve en de Huis te Landelaan. is smal. Voor de huizen is geen trottoir en auto’s kunnen elkaar niet passeren. Nu wordt dit groene laantje vooral gebruikt door wandelaars, fietsers en de bewoners van de woningen en Villa Expert Care (voormalig Mappa Mondo) en bezoekers van herberg-restaurant Van Ouds ‘t Nest.

Doorn in oog
Yvonne Wattez is een van de bewoners. “Ik heb zelf twee kleine kinderen. Er is hier helemaal geen ruimte voor zoveel extra auto’s naast alle fietsers en scooters.” Buurvrouw Jeanne Kramer voegt toe: “Nu zijn hier auto’s te gast, een soort woonerf. Dit rustige, recreatieve karakter is bij zoveel extra auto’s helemaal weg.”

5x meer auto’s
Bewoner Imco van Klaveren rekent op vijf keer zoveel auto’s over dit smalle stukje Van Vredenburgweg. “We hebben nu veel fietsverkeer, Dit gaat straks heel veel onveilige situaties geven met die extra auto’s.” Margreet Hofstede: “Deze flessenhals in niet geschikt voor bestemmingsverkeer. Volgens tellingen en berekeningen zijn hier straks dagelijks meer dan 1.000 verkeersbewegingen.”

Oplossing
Dinsdag 21 juni komt het plan voor goedkeuring in de gemeenteraad. Raadslid Menno van Enk (CDA): “Het is een plan met veel overlast voor de omwonenden. En dat terwijl er eigenlijk een veel eenvoudigere oplossing is: maak bij de woningen in Hofstede een brug over het water naar de Sinjeur Semeynsweg. Via deze brede straat zijn de auto’s direct op de Huis te Landelaan. Dan hebben de bewoners van de Van Vredenburchweg geen problemen.”

Bron: https://www.rodi.nl/rijswijk/300822/bewoners-laantje-van-vredenburchweg-vrezen-voor-veiligheid-kind