29 mei 2020

CDA Rijswijk: Intensivering handhaving in Rijswijk

De gemeente heeft de inzet van handhaving op de meer afgelegen parken van Rijswijk en parkeerplaatsen geïntensiveerd. Dit naar aanleiding van schriftelijke vragen die de fractie van het CDA eerder deze maand stelden aan het college van B&W. Ook wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn om op te treden tegen de overlast van het gebruik van lachgas.

Bij de fractie van het CDA kwamen veel signalen van inwoners binnen dat in de meer afgelegen parken van Rijswijk en parkeerplaatsen zoals bv Hoekpolderpark, Overvoorde, het Rijswijkse Bos en crematorium Eikelenburg, veel samenscholing en overlast plaatsvindt door groepen jongeren. Bij de samenscholing  van de groepen jongeren wordt de 1,5 meter afstand houden regel niet nageleefd, lachgas gebruikt en zwerfaval niet opgeruimd. Daarnaast wordt gesignaleerd dat er sprake is van heling van goederen en drugshandel op de parkeerplaatsen rondom de parken.

CDA Rijswijk riep het college van B&W daarom op om de inzet van de handhaving op deze plekken te intensiveren en het gebruik van lachgas aan te pakken. In de surveillancerondes van de handhaving wordt nu extra aandacht besteedt aan de meer afgelegen plekken in Rijswijk. De politie heeft daarnaast Coronadiensten waarin dergelijke plaatsen een focuspunt zijn.

“Goed dat de inzet van handhaving en politie op deze plekken nu geïntensiveerd is en dat de mogelijkheden voor het aanpakken van de overlast door het gebruik van lachgas onderzocht worden. Het gebruik van lachgas neemt flink toe onder jongeren , dit veroorzaakt niet alleen overlast maar is op de lange termijn ook nog eens zeer schadelijk voor de gezondheid,” aldus Mohamed el Majjaoui.

CDA Rijswijk is blij dat het college direct actie onderneemt en hoopt dat door de intensivering van de handhaving de overlast op de meer afgelegen plekken en parken van Rijswijk nu snel verminderd.