12 september 2018

College 'vergeet' Rijswijk

Milieueffecten van Rotterdamsebaan Rijswijk ontbreken in onderzoek.

De milieueffecten die de aanleg van de Rotterdamsebaan heeft op Rijswijk zijn niet meegenomen in een onderzoek naar de milieueffecten (MER). Dat blijkt uit de Monitoringsrapportage MER Rotterdamsebaan. CDA’ er Menno van Enk heeft hierover opheldering gevraagd aan de verantwoordelijke wethouders Borsboom en Lugthart.

Dat juist de Haagweg in Rijswijk belangrijk onderdeel moet zijn in het onderzoek, is klip en klaar voor het CDA. De Haagweg is immers al een probleemgebied met de overlast van de dagelijkse files. Dat deze files mede veroorzaakt worden door de overhaast uitgevoerde wegversmalling in Rijswijk blijkt wel uit het rapport; de intensiteit van het verkeer blijkt ondanks de versmalling, namelijk toch toegenomen.

Forse toename verkeer

Daarnaast maakt het onderzoek duidelijk dat het verkeer dat via de Haagweg Rijswijk binnenkomt ook nog eens fors is toegenomen; namelijk tussen 8% en 22%. En dat heeft gevolgen voor de luchtkwaliteit in Rijswijk.

Stikstofmeters slaan uit

‘De conclusie kan dan niet anders zijn dan dat stikstofmetingen in Rijswijk veel hoger uitslaan’ stelt Van Enk . ‘Het is daarom een enorme misser dat alleen op de Binkhorst en de Rijswijkse weg in Den Haag is gemeten en niet op de Haagweg in Rijswijk’.

Pak verkeersoverlast en luchtverontreiniging aan

Het CDA vraagt het college dan ook om alsnog het Haagse onderzoek uit te breiden naar de milieubelasting in Rijswijk en in regionaal verband maatregelen tegen de verkeersoverlast en luchtverontreiniging te nemen. De heer Van Enk spoorde de wethouders aan om aan de slag te gaan en minder met de rug naar Den Haag en de regio te opereren.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.