08 november 2018

Geen onnodige lastenverhoging voor inwoners, daarom NEE tegen verhoging OZB!

Tijdens de begrotingsbehandeling van de gemeente Rijswijk zet het CDA Rijswijk zwaar in om de verhoging van de onroerende zaakbelasting (OZB) in Rijswijk van tafel te krijgen. De partij wil de belastingen voor inwoners zo laag mogelijk houden en is daarom tegen de voorgestelde OZB-verhoging met 2,3%.

“Daarnaast is de verhoging is onnodig en zeer ongewenst’, zegt Johanna Besteman, fractievoorzitter CDA Rijswijk. Rijswijk is een groeigemeente. Dat betekent al dat er steeds meer huishoudens de OZB-belasting zullen gaan betalen in Rijswijk. Daarnaast stijgen de huizenprijzen vooralsnog flink in onze regio. En dat betekent weer automatisch dus ook meer belastinginkomsten voor de gemeente. Om dan tarieven van de onroerende zaakbelasting ook nog eens te verhogen vindt CDA Rijswijk veel te ver gaan.

‘Nu de lange termijn begroting van de gemeente er rooskleurig uit lijkt te zien, vinden wij dat de inwoners daar nu ook wel eens van mogen profiteren’, vindt Johanna Besteman.

De gemeenteraad kreeg daarnaast de afgelopen maanden vooral tegenvaller na tegenvaller gepresenteerd van dit college. Zo waren er flinke tegenvallers bij Museum Rijswijk (lening EUR 750.000 van gemeente ontvangen), de nieuwe sporthal (4,6 MLN tekort), de herinrichting van de Generaal Spoorlaan (6 ton tekort) en het oude Stadhuis (0.5 MLN) tekort.

Het mag niet zo zijn dat inwoners daar nu voor moeten opdraaien, vindt CDA Rijswijk.

Om de inflatiecorrectie voor de OZB te schrappen uit de begroting dient CDA Rijswijk tijdens de begrotingsbehandeling op 6 en 8 november een amendement in.