17 juni 2022

Gemeente maakt na onze vragen meer werk van bestrijding Japanse Duizendknoop

In antwoord op de vragen van ons raadslid Simon Geleijnse laat het college weten meer werk te gaan maken van de bestrijding van de Japanse duizendknoop.

Het college laat weten dat de bestrijding dit jaar geïntensiveerd gaat worden, omdat de gekozen methode tot nu toe niet afdoende werkt. Hoewel de grootste 'brandhaarden' zijn geïntensiveerd, zijn de kleinere locaties nog niet volledig in beeld. Intern maakt de gemeente hiervoor gebruik van een digitale kaart.

Na de vragen van de CDA-fractie komt de gemeente binnenkort met een speciale pagina op de website met informatie over de bestrijding van de Japanse Duizendknoop. Op deze pagina kunnen de inwoners ook de eerder genoemde digitale kaart inzien. Ook gaat de gemeente regelmatig inwoners oproepen - via sociale media - om nieuwe locaties te melden.

'Uitstekende actie van de gemeente' reageert Simon Geleijnse. 'De Japanse duizendknoop is eenvoudiger te bestrijden met hulp van de inwoners van Rijswijk. Ook de tips over hoe om te gaan met deze plant in eigen tuin zijn nuttig. Afknippen of uittrekken en dan bij het restafval afvoeren. En niet bij het groenafval!'

Hieronder de volledige vragen en antwoorden:

1. Welk beleid heeft de gemeente betreffende het bestrijden van de Japanse duizendknoop? Welke bestrijdingsmethoden worden gebruikt en wat zijn tot nu toe de ervaringen?
In het Groenbeheerplan 2020-2023 staat aangegeven dat ziekten en plagen actief bestreden worden; de Japanse duizendknoop wordt hierin niet expliciet genoemd. Landelijk bestaat dè bestrijdingsmethode tegen de Japanse duizendknoop nog niet; er wordt geëxperimenteerd met elektriciteit, heet water, gif ed. Binnen Rijswijk wordt de Japanse duizendknoop sinds enkele jaren gemaaid (apart van het andere te maaien areaal om verspreiding te voorkomen), opgeruimd en het jonge loof bestreden met heet water. Deze methode werkt nog niet afdoende en daarom gaan we dat dit jaar intensiveren.

2. Is er een overzicht op welke plaatsen de Japanse duizendknoop in Rijswijk groeit?
De grootste brandhaarden (zogenaamde hotspots) zijn inmiddels geïnventariseerd en op een digitale kaart aangegeven. De kleinere locaties hebben we nog niet volledig in beeld. De digitale kaart is vooralsnog voor intern gebruik, binnenkort kunnen bewoners deze ook bekijken, zie het antwoord op vraag 4.

3. Hoe kunnen inwoners (meer) betrokken worden bij de bestrijding van de Japanse duizendknoop in zowel de eigen tuin als in de openbare ruimte?
Naast onze eigen inventarisatie gaan we ook bewoners oproepen om locaties met de Japanse duizendknoop te melden, zowel in de openbare ruimte als op particuliere terreinen. Zie het antwoord op vraag 4. Daarnaast adviseren we bewoners dat ze zelf de Japanse duizendknoop in de eigen tuin moeten afknippen of uittrekken en in de grijze container (restafval) kwijt kunnen. We adviseren de Japanse duizendknoop niet in de groene container te doen om verspreiding via compost te voorkomen.

4. Is het college bereid een aparte pagina op de website te wijden aan (de bestrijding van) de Japanse duizendknoop, al of niet gepaard gaande met een kleine publiekscampagne?
Ja, hiertoe zijn wij bereid. Momenteel wordt een informatieve pagina met een digitale kaart gemaakt met daarop de bij ons bekende locaties met Japanse duizendknoop. Daarnaast gaan we bewoners regelmatig via de sociale media oproepen om nieuwe locaties te melden.

5. Welke instructies zijn er voor ‘externe’ partijen zoals aannemers, terreinbeheerders en hoveniers?
Groenaannemers die voor ons werken hebben een meldplicht, welke is vastgelegd in de onderhoudsbestekken.