14 juni 2018

Geweld hoort nergens thuis! Ouderen in veilige handen

Het CDA maakt zich grote zorgen over het aantal ouderen dat te maken krijgt met ouderenmishandeling. Uit nieuw onderzoek in opdracht van het ministerie van VWS blijkt dat naar schatting ruim één op de twintig thuiswonende ouderen (5,5%) vanaf het 65ste levensjaar te maken krijgt met een vorm van mishandeling.

Het CDA is zeer geschrokken van deze cijfers, te meer het hier vaak gaat om kwetsbare ouderen en overbelaste mantelzorgers. Daarom stelde het CDA artikel 42 vragen aan het College van B&W in Rijswijk:

1. Heeft u zicht op hoeveel van de Rijswijkse ouderen mogelijk slachtoffer zijn van uitbuiting of mishandeling? Zo nee, bent u voornemens dit nader te onderzoeken en de beschikbare cijfers te delen met de Raad?

2. In hoeverre is ouderenmishandeling voldoende meegenomen in de Regiovisie Huiselijk geweld en kindermishandeling?

3. Heeft u zicht op de overbelaste Rijswijkse mantelzorgers? Zo nee, bent u voornemens dit nader te onderzoeken? Zo ja, graag de inzichten delen met de Raad.

4. Zijn er volgens u, aanvullende maatregelen nodig om overbelasting bij Rijswijkse mantelzorgers te verminderen en/of te voorkomen? Zo nee, waarom niet?

5. De minister van VWS heeft in het programma Geweld hoort nergens thuis, actielijnen uitgewerkt om (ouderen)mishandeling tegen te gaan. Neemt het College deze acties over om mishandeling in Rijswijk verder tegen te gaan? Zo ja, op welke termijn. Zo nee, waarom niet?

-6. Zijn er volgens het College aanvullende maatregelen nodig om (ouderen)mishandeling verder tegen te gaan? Zo ja, welke maatregelen en op welke termijn worden die maatregelen ingezet?