Pont-de-montvert-sud-mont-lozere,,France,-,July,21,,2018:,Egan,Arley,Bernal,Riding
25 april 2021

Haal de Tour de France naar Rijswijk

Rijswijk moet haar best doen om een etappe van de Tour de France naar Rijswijk te halen. Dat stelt het CDA Rijswijk in de schriftelijke vragen die zij aan het college heeft gesteld.

Rotterdam en Den Haag doen samen een gooi naar de Grand Départ (in 2024 of 2025) van de Tour de France, de allergrootste wielerwedstrijd ter wereld. Men zet hoog in met een proloog in Rotterdam, de dag erna gevolgd door een etappe van Rotterdam naar Den Haag. Verder hoopt Rotterdam ook de finish van de vrouwelijke variant, de Tour de Féminin, in 2023 te mogen organiseren. Den Haag grijpt dit evenement ook aan om meer inwoners op de fiets te krijgen en de wijk Zuidwest verder te ontwikkelen.

De Tour de France is een van de grootste sportevenementen en trekt een groot publiek. CDA Rijswijk zou daarom graag zien dat het College zich inspant om een deel van de tour naar Rijswijk te halen. “Dit evenement naar Rijswijk toehalen is een unieke kans voor onze inwoners om de Tour de France dichtbij huis te beleven. Daarnaast is het evenement naar Rijswijk toehalen goed voor de bekendheid van Rijswijk en kan het onze lokale economie een stevige impuls geven”, aldus raadslid Annemie Koegler.

CDA Rijswijk wil daarom weten of het College mogelijkheden voor Rijswijk ziet om te participeren in de plannen om bovengenoemde wielerwedstrijden naar de regio te halen. Daarnaast wil CDA Rijswijk van het college weten of zij mogelijkheden ziet om, in navolging van Den Haag, meer inwoners op de fiets te krijgen en om de fietsinfrastructuur binnen de gemeente te verbeteren.

Bekijk ook de schriftelijke vragen die zijn ingediend.