27 mei 2020

Sociale woningbouw verdeelt partijen

Bron: Groot Rijswijk.

Woningbouw is al jaren een veelbesproken onderwerp bij de gevestigde Rijswijkse politieke partijen. Het CDA gooide vorig jaar de knuppel in het hoenderhok door ervoor te pleiten te gaan stoppen met de nieuwbouw van sociale huurwoningen. "De toestand van bestaande Rijswijkse huurwoningen is zo slecht", stelde CDA-fractievoorzitter Menno van Enk, "laten we die eerst eens wegwerken. Daarnaast zijn er voldoende redenen om te stoppen met nog meer gesubsidieerde nieuwbouw voor woningzoekenden van elders."

De stelling zorgde voor grote teleurstelling bij onder meer GroenLinks en PvdA die van stopzetten niet willen weten. Voor weer andere partijen waaronder Gemeentebelangen Rijswijk (GBR) was het weer oplaaien van de discussie aanleiding nog een ander element in te brengen, het gerichter bouwen voor specifieke doelgroepen. Instemming was er daarnaast ook van de VVD die zich zorgen maakt over de financiële situatie van de gemeente.

Het onderwerp staat in elk geval weer prominent op de agenda en het is goed eens dieper in te gaan op het standpunt van enkele hoofdrolspelers. Om te beginnen bij Menno van Enk met aan hem de vraag hoe het CDA tot dit toch wel opmerkelijke standpunt is gekomen.

“CDA heeft vorig jaar de woningbouwdiscussie een nieuwe impuls gegeven. Ons bereikten opvallend veel klachten van Rijswijkse inwoners over het achterstallig onderhoud van hun huurwoningen. Denk aan slechte isolatie of ventilatie, tochtige ramen, vocht op de muren, verveloze vensterbanken en ga zo nog maar even door. Wij hebben die klachten gebundeld en deze samengebracht in een zwartboek achterstallig onderhoud in Rijswijk. Met dit zwartboek in de hand hebben wij de politieke discussie over achterstallig onderhoud aangezwengeld."

Uit de vele gesprekken die volgden werd gaandeweg steeds duidelijker dat de kern van de problemen bij de woningcorporaties ligt. Van Enk: "Mede door overheidsmaatregelen is de financiële speelruimte van de corporaties steeds beperkter geworden. Corporaties moeten keuzes maken, ook zij kunnen hun geld maar één keer uitgeven. Het CDA ziet het liefst dat nu eerst het achterstallig onderhoud voor onze Rijswijkse inwoners sneller wordt ingehaald in plaats van het maar blijven bijbouwen voor met name Haagse woningzoekenden."

Gaande de discussie kwamen er alleen nog maar argumenten bij. Van Enk: "Uit nieuw onderzoek van de regionale woningmarkt blijkt dat Rijswijk met 52% koploper is in de regio qua goedkope huurwoningen. Verschillende andere regiogemeenten ontlopen hun verantwoordelijkheid in deze. Met een meerderheid van de Rijswijkse politiek vindt inmiddels ook de provincie dat nu eerst andere regiogemeenten meer moeten gaan bouwen en dat Rijswijk het percentage sociale woningen mag afbouwen. Zo'n keuze geeft ook meer lucht in de grondexploitatie van de gemeente. De huidige financiële situatie van de gemeente maakt dat Rijswijk zich langzamerhand geen gesubsidieerde huizenbouw meer kán veroorloven. De Rijswijkse huurder is beter gebaat bij onderhoud dan bij nieuwbouw en zo kan verpaupering van onze oude wijken worden voorkomen."

Tenslotte wijst het CDA in dit verband op de dramatisch slechte woningmarkt voor middeninkomens in Rijswijk. Het gaat hier om de groep die te veel verdient voor een sociale huurwoning en te weinig middelen heeft voor de alsmaar duurder wordende vrije sector. Van Enk: "Ik heb in de raad gezegd dat wij in deze tijden dat wij applaudisseren voor de inzet van mensen in de zorg, politie en onderwijs deze groep beter kunnen helpen met een betaalbare huur- of koopwoning in Rijswijk."

Lees het volledige bericht op de website van Groot Rijswijk.