05 juli 2018

'Nee, tegen reddingsplan museum Rijswijk'

Problemen niet doorschuiven naar de toekomst!

Het CDA stemde dinsdagavond tegen het reddingsplan voor museum Rijswijk. Cultuurwethouder Borsboom stelde voor om het noodlijdende museum 750.000 euro aan leningen te verstrekken.

Het CDA gelooft niet dat dit geld ooit terugbetaald kan worden door het museum. Vorig jaar toonde een onderzoeksrapport dit al duidelijk aan en ook uit de nu voorgelegde begroting blijkt zonneklaar dat terugbetaling een illusie is.

Geen terrasvergunning

Verder heeft het museum voor een betere horeca exploitatie snel een terrasvergunning en een bestemmingsplanwijziging nodig. Maar hierover is in het voorstel nog niets door de gemeente toegezegd, laat staan geregeld. En een wijziging van het bestemmingsplan kan zomaar twee jaar duren.

Lening direct afboeken

Het college doet alsof dit gratis geld is. Daarom diende het CDA een voorstel in om de leningen direct als oninbaar af te boeken in de begroting. Dat voorkomt dat een volgend college wordt opgescheept met een financieel tekort in de gemeentebegroting, maar dat voorstel werd door de collegepartijen tegengehouden.

Gat in de begroting

‘Natuurlijk dragen wij Museum Rijswijk een warm hart toe’, benadrukt CDA raadslid Menno van Enk, ‘maar door net te doen alsof dit een lening is, steekt dit College de kop in het zand en worden de financiële gevolgen genegeerd. Wij vinden dat oneerlijk naar de Rijswijkse belastingbetaler. Ook een reddingsplan ontslaat ons niet van de verplichting om verstandig en duurzaam om te gaan met het geld van de Rijswijkers’. Het CDA werkt niet mee aan het doorschuiven van problemen naar de toekomst.

Financieel zwaar weer Museum

Rijswijk verkeert al langer in financieel zwaar weer. CDA Rijswijk vroeg het College vorig jaar al om actie te ondernemen.