25 januari 2017

Nu eerst: huisje, boompje, Besteman

CDA gaat voor lokaal bij Tweede Kamerverkiezingen

Campagne 'Nu eerst: huisje, boompje, Besteman' van start

'Nu eerst; huisje, boompje, Besteman'. Dat is de campagneslogan van kandidaatlid voor de Tweede Kamer Johanna Besteman. Het CDA-raadslid refereert hiermee naar het bekende spreekwoord huisje, boompje, beestje. 'Dat betekent dat mensen gewoon gelukkig willen zijn en zich echt thuis willen voelen op de plek waar zij wonen', aldus Besteman. 'En dat is nu precies waar de politiek zich met grote spoed voor moet inzetten'.

De basisbehoefte van mensen is dat ze veilig kunnen wonen in een fatsoenlijk huis. Toch zien we dat ondanks dat criminaliteitscijfers dalen, de veiligheid niet verbeterd. Daarnaast zijn er gewoonweg te weinig fatsoenlijke woningen beschikbaar. Inwoners staan soms jaren en jaren op wachtlijsten voor huurwoningen. En mensen die een woning willen kopen, moeten zich daarvoor soms tot over hun nek in de schulden steken. Ook ouderen die langer thuis blijven wonen en op latere leeftijd zorg nodig hebben moeten op woongebied beter ondersteund worden. Nu zijn zorgwoningen met centrale voorzieningen moeilijk te realiseren binnen het huidige huur- en puntenbeleid. Dat moet anders. Er moeten meer zorgwoningen gebouwd worden die ook voor ouderen met alleen AOW of klein pensioen bereikbaar zijn.

Anders en beter

'Dat moet dus heel snel anders', vindt Johanna Besteman. 'De wachtlijsten voor huurwoningen moeten veel en veel korter. Om de woningmarkt weer in beweging te krijgen is het dus nodig om coöperaties weer in staat te stellen huizen te bouwen, de vrije huurmarkt te stimuleren om woningen met een huur tussen 700 en 900 euro te bouwen en met name rond de grotere steden voldoende koopwoningen beschikbaar te hebben. Oftewel er moet gebouwd gaan worden! Daarnaast moet er een mogelijkheid zijn om starters die een huis willen kopen, financieel op weg te helpen bij het aanschaffen van een huis. En mensen die een hypotheek versneld willen aflossen mogen niet gestraft worden met absurde boetes.

Onveilige situaties melden

'Maar veilig wonen is veruit het allerbelangrijkste. We moeten daarom nu alles op alles zetten om dat verbeteren', aldus Johanna Besteman. 'Veiligheid verbeteren begint in de woonwijken. Mensen weten immers zelf het beste wat daar speelt'. Het CDA opent daarom het Meldpunt onveilige situaties. De partij roept inwoners op om onveilige situaties bij hen in de buurt te melden.

Het meldpunt is open van 1 februari tot 1 maart 2017. Een melding doen kan heel simpel door een mail te sturen te sturen naar: [email protected]