07 maart 2022

Rijswijk eerste gemeente die weer zelf bouwt!

CDA wethouder Johanna Besteman (Wonen) heeft de afgelopen jaren volop ingezet op nieuwbouw in de betaalbare vrije sector. Rijswijk gaat daarin zelfs zover, dat de gemeente als eerste in Nederland weer zelf woningen bouwt en financiert. Dit voorstel van de CDA fractie uit 2019 wordt nu verwezenlijkt door de bouw van de eerste 100 woningen via een woonfonds. Reden voor Hugo de Jonge (minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) om afgelopen zaterdag in Rijswijk te komen kijken.

Gemeentewoningen
Gemeentewoningen bouwen zoals na de oorlog kan niet meer vanwege de Europese regelgeving. Daarom heeft wethouder Besteman een uniek concept laten ontwikkelen. Daarvoor is een woonfonds opgericht samen met banken en bouwmaatschappijen. In deze samenwerking brengt de gemeente de grond in. Daardoor wordt het mogelijk dat de huur tussen de 800 en 1000 euro huur ook in de komende jaren blijft gegarandeerd.

Tussen wal en schip
Mensen met vaak essentiële beroepen in de zorg of het onderwijs kunnen voor een betaalbare woning nergens terecht. Ze verdienen te veel voor de sociale sector, terwijl de marktprijs voor huizen enorm is opgedreven. Dit is een schrijnend maatschappelijk probleem geworden. Voor deze mensen heeft de CDA fractie dan ook gepleit om weer zelf als gemeente te gaan bouwen. Dat lijkt nu te lukken met de start van deze 100 woningen in RijswijkBuiten.

Minister de Jonge enthousiast over initiatief
Minister de Jonge is erg enthousiast over het initiatief van Rijswijk. Hij wilde alles weten over de belangstelling voor het woonfonds van particuliere partijen en de wijze waarop de woningen straks toegewezen worden. Dura Vermeer gaf aan het pionieren van Rijswijk zeer te waarderen en neemt niet alleen deel als bouwmaatschappij, maar ook als een van de financiers aan het project. Als het aan CDA lijsttrekker Menno van Enk ligt, gaat de gemeente na de verkiezingen door met meer van dit soort woningen.

Isolatie sociale huurwoningen
Het andere speerpunt in het woonbeleid van wethouder Besteman betreft de sociale huurwoningen in Rijswijk. De afspraak met de woningcorporaties is om in deze sector alles uit de kast te trekken voor het inhalen van achterstallig onderhoud. Rijswijk heeft een enorm areaal aan sociale huurwoningen, en is met Den Haag koploper in de regio (meer dan 30%). Het onderhoud aan deze woningen loopt echter enorm achter, zodat er veel klachten zijn over vocht, schimmel en tocht. De prestatieafspraken over het achterstallig onderhoud zijn daarom hard nodig. Lijsttrekker Menno van Enk: “Dit is nu te meer van belang omdat de gasprijzen voor onze Rijswijkse bewoners onbetaalbaar worden. Dus: voorrang voor herstel en isolatie van bestaande woningen, waar onze inwoners van profiteren”.