15 maart 2022

Schone lucht, tegengaan geluidsoverlast en verkeersveiligheid van groot belang in Rijswijk

Tijdens de vele wijkwandelingen in het kader van de campagne hebben de kandidaten van het CDA Rijswijk veel gesprekken gevoerd met inwoners van onze stad. Opvallend vaak ging het daarbij om overlast van het vele autoverkeer: geluidsoverlast, luchtvervuiling en onveilige verkeerssituaties voor fietsers en wandelaars.

Wat betreft het tegengaan van luchtvervuiling en geluidsoverlast kiest het CDA voor initiatieven die er toe doen. Dus laadpalen voor het toenemend aantal elektrische auto’s. Maar ook druk op de Rijksoverheid en de provincie om op en langs de A4 milieuvriendelijke maatregelen te nemen. De meeste vervuiling in onze gemeente is namelijk afkomstig van verkeer dat via de snelwegen onze gemeente in of langs rijdt. Daartoe is een stevig overleg met Tweede Kamer, ministerie en Rijkswaterstaat nodig. De CDA-fractie heeft daartoe de afgelopen jaren met partijgenoten in buurgemeenten en provincie stappen gezet en we blijven dat doen.

Hetzelfde geldt voor de initiatieven die worden voortgezet om de steeds voller wordende Prinses Beatrixlaan ondergronds aan te leggen. Zeker nu in Den Haag op grote schaal woningen worden gebouwd- zie bv. de recente berichten over de bouwplannen op de plaats van de Megastores - is de urgentie groot om het doorgaand verkeer in Rijswijk beter, stiller en schoner af te wikkelen.

Het CDA Rijswijk steunt het terugbrengen van de maximale snelheid naar 30 km/uur op wegen waar dat kan. Zeker als dat de leefomgeving en veiligheid in wijken en buurten substantieel verbeterd.

Het CDA Rijswijk kiest verder voor een veilig, fijnmazig en goed onderhouden fietsnetwerk. Ook het fiets- en wandelvriendelijk afstellen van verkeerslichten moet aandacht krijgen. En denk ook aan het aanleggen van veilige oversteekplaatsen voor fietsers en wandelaars. Tijdens de wandelingen kregen we voorbeelden te zien van onveilig oversteken op bv. de Huis te Landelaan - van Vredenburchweg (voor fietsers) en de Generaal Spoorlaan ter hoogte van de Rijswijkse Schouwburg.